εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Η Διαφθορά του Κράτους στον Αγροτικό Τομέα και η Διαπλοκή με τις Τράπεζες και τους Συνεταιρισμούς

0 comments
Η Διαφθορά του Κράτους στον Αγροτικό Τομέα και η Διαπλοκή με τις Τράπεζες και τους Συνεταιρισμούς

Δημοσιεύουμε ένα κείμενο – δάνειο από το site «agronews.gr», που καταδεικνύει γιατί στη χώρα μας δεν πάνε καλά τα πράγματα στον αγροτικό τομέα και πώς η διαπλοκή εγκλωβίζει τους αγρότες οικονομικά, αλλά και προάγοντας καινούργιους μύθους, όπως αυτός της ευφυούς Γεωργίας – Για τη μεταφορά: Καίτη Μυλωνά).

 

Ο μικρός ασήμαντος κομπιουτεράς που νόμιζε πως ήταν ο Bill Gates

Από τις πρώτες μικροδουλειές στον νεοσύστατο ΟΠΕΚΕΠΕ, μέχρι την μεγάλη μπίζνα με τα δεδομένα των δηλώσεων ΟΣΔΕ. Πώς ένας ασήμαντος κομπιουτεράς τρύπωσε από τα κενά της δημόσιας διοίκησης και τις χαραμάδες που αφήνει η προσωρινή παρουσία της πολιτικής αρχής για να χτίσει ένα μηχανογραφικό στην άμμο.

Ήταν  Φθινόπωρο του 2004 και η χώρα ζούσε στον απόηχο του Euro στο ποδόσφαιρο και των Ολυµπιακών Αγώνων, όταν, ο τότε πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ Τζανέτος Καραµίχας γνώριζε τον Τάσο Γαργαλάκο, έναν ιδιόρρυθµο τύπο µε χοντρά γυαλιά και µια πίπα στο χέρι. Τον άνθρωπο που δηµιούργησε την τελευταία 15ετία την µεγαλύτερη «µηχανογραφική φούσκα», που κρατάει δέσµιο τον Οργανισµό Πληρωµών (ΟΠΕΚΕΠΕ)  και συνιστά τη µόνιµη τροχοπέδη στην ανάπτυξη του αγροτικού χώρου.

Μέτοχος αλλά όχι βασικός, µέχρι τότε, της Neuropublic µιας µικρής και µάλλον ασήµαντης εταιρείας πληροφορικής, από τις πολλές που έκαναν την εµφάνισή τους εκείνη την εποχή, το µαγαζάκι, είχε πάρει ήδη τις πρώτες µικροδουλειές στον νεοσύστατο ΟΠΕΚΕΠΕ. Έναν ∆ηµόσιο Οργανισµό που µε βάση το αναθεωρηµένο τότε κοινοτικό καθεστώς, ήταν επιφορτισµένος µε την ευθύνη δίκαιης και αδιάβλητης κατανοµής των κοινοτικών ενισχύσεων.

Τον Γαργαλάκο είχαν αναλάβει να συστήσουν εκείνο το διάστηµα στον Καραµίχα, ο τότε υφυπουργός Αλέξανδρος Κοντός και ο φίλος γενικός γραµµατέας Κώστας Σκιαδάς. Σηµειωτέον ότι τον Σεπτέµβριο του 2014 είχε αφήσει, κάπως αιφνιδιαστικά, τη θέση του στο υπουργείο Γεωργίας ο «ζόρικος», Σάββας Τσιτουρίδης και είχε αναλάβει τα ηνία ο «καλόβολος», Ευάγγελος Μπασιάκος. Εποµένως υφυπουργός και γενικός γραµµατέας είχαν αυξηµένες αρµοδιότητες! Οι δύο τελευταίοι είχαν ήδη γνωρισθεί µε τον Τάσο Γαργαλάκο που ανεβοκατέβαινε τους ορόφους της Αχαρνών 2 (όπως και της Αχαρνών 365), αφού, όπως προαναφέρθηκε, πάσχιζε ο άνθρωπος να πάρει τις πρώτες δουλίτσες στον νεοσύστατο Οργανισµό Πληρωµών, του οποίου οι εν λόγω, ήταν κατά κάποιο τρόπο πολιτικοί προϊστάµενοι.

Από την ασηµαντότητα

Σηµειωτέον ότι η πρώτη – πρώτη επαφή της ασήµαντης µέχρι τότε εταιρείας πληροφορικής µε το υπουργείο είχε γίνει πριν από την πολιτική αλλαγή της άνοιξης του 2004, όταν δηλαδή έφυγε το ΠΑΣΟΚ του Σηµίτη και ήρθε η Νέα ∆ηµοκρατία του Κώστα Καραµανλή. Ο µεγαλοµέτοχος µέχρι τότε της Neuropublic και συνεταίρος εκείνη την εποχή και σε κάποια άλλη εταιρεία επικοινωνίας -µε τα παιδιά του ιστορικού στελέχους του ΠΑΣΟΚ, αείµνηστου Γιάννη Χαραλαµπόπουλου- είχε φροντίσει για τα σχετικά. Αργότερα βέβαια, ο εν λόγω, έχοντας να επιλέξει ανάµεσα στη Neuropublic και στις άλλες του δραστηριότητες, άφησε το µαγαζάκι που είχε έδρα στον Πειραιά στον δραστήριο  µικροµέτοχο.

Επιστρέφουµε όµως, στη γνωριµία µε τον Καραµίχα. Η ιστορία λέει πως η πρώτη συνάντηση έγινε µε αφορµή µια διηµερίδα της ΠΑΣΕΓΕΣ για τα θέµατα της ΚΑΠ στο Λουτράκι. Όπως προαναφέρθηκε τον Τάσο, «έναν καλό κοµπιουτερά», όπως τον σύστηναν τότε, είχαν φέρει σ’ εκείνο το πρώτο ραντεβού ο Κοντός µε τον Σκιαδά. Φιλαράκια, κολλητοί θα λέγαµε, µέχρι τότε και µε τον Καραµίχα. Ποιο ήταν το θέµα; Η ΠΑΣΕΓΕΣ µέσα από το δίκτυο των Ενώσεων (ΕΑΣ), ήταν ίσως η µόνη που µπορούσε να συνδράµει τότε στη συγκέντρωση, υποβολή και πρώτη διασταύρωση των δηλώσεων ΟΣ∆Ε των αγροτών. Για να το κάνει θα ‘πρεπε να συνδεθεί κατά κάποιο τρόπο µε το υποτυπώδες µηχανογραφικό σύστηµα του ΟΠΕΚΕΠΕ, κάτι στο οποίο, µε βάση το σκεπτικό, εύκολα µπορούσε να διευκολύνει ο Τάσος και οι συνεργάτες του στην µικρή εταιρεία.

Εxtra large ηγεσία

Το πράγµα χαζοδούλευε, όπως λέµε, µάλιστα, η γαλαντόµος εκείνη την εποχή κυβέρνηση της Νέας ∆ηµοκρατίας και η extra large πολιτική ηγεσία του υπουργείου είχαν φροντίσει ώστε, όλοι οι συντελεστές στην υπόθεση του ΟΣ∆Ε, να αµείβονται πλουσιοπάροχα. Μέχρι τότε λεφτά υπήρχαν. Έτσι, πέραν της γενναίας αµοιβής που εισέπραττε για τις υπηρεσίες του ο νεοφώτιστος τεχνικός σύµβουλος, καλά λεφτά έβαζαν στα ταµεία τους και οι Ενώσεις. Ήταν µάλιστα τέτοιο το «µεροκάµατο» των συνεταιριστικών οργανώσεων που µε τον καιρό άρχισαν να µην πολυενδιαφέρονται για τον παραγωγικό τους ρόλο (συντονισµός παραγωγής, συσκευασία, µεταποίηση και εµπόριο αγροτικών προϊόντων), εστιάζοντας τη δραστηριότητά τους στις υπηρεσίες του ΟΣ∆Ε. Αυτή είναι και η βασική αιτία της κριτικής που δέχονταν εκείνο τον καιρό και για κάποια χρόνια η ΠΑΣΕΓΕΣ, οι Ενώσεις και οι λοιποί «τρόφιµοι – υποστηρικτές» του ΟΣ∆Ε.

Τα χρόνια περνούσαν, ο ΟΠΕΚΕΠΕ µοίραζε αφειδώς συµβάσεις έργου στον µικροεργολάβο, ήταν όµως δύσκολο να πληρώνει κάτι δεκάδες εκατοµµύρια και στις Ενώσεις για τη συµπλήρωση και διασταύρωση των δηλώσεων. Άρχιζε να περιορίζεται η δηµόσια δαπάνη και να µεταφέρεται αντιστοίχως το κόστος υποβολής των δηλώσεων στους αγρότες. Εκεί το πράγµα αγρίεψε. Η κάθε Ένωση, µε βάση τις ανάγκες της καθόριζε το δικό της τιµολόγιο. Οι αγρότες νοιώθοντας το βάρος αυτής της δαπάνης άρχισαν να διαµαρτύρονται. Τα πυρά της διαµαρτυρίας εισέπραττε κατά βάση ο Καραµίχας, δηλαδή η ΠΑΣΕΓΕΣ και οι ίδιες οι Ενώσεις και µετά η κυβέρνηση. Κάτι έπρεπε πάλι να γίνει. Ο τεχνικός σύµβουλος, ελέγχοντας σε µεγάλο βαθµό το σύστηµα πληροφορικής, αφού κανείς άλλος δεν φρόντιζε για την διαχείρισή του -παρ’ ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ, τουτέστιν ο Έλληνας φορολογούµενος, το είχε πληρώσει αδρά- καιροφυλακτούσε.

Η ευκαιρία δεν άργησε να έρθει. Εκεί ήταν που έπεσε η ιδέα, να φτιάξουν µαζί µια εταιρεία, η οποία θα είχε µέσα όλους τους εµπλεκόµενους. Ζητούµενο να υπάρχει κάποιος «συντονισµός» και η… αγορά να λειτουργεί µε ένα ενιαίο τιµολόγιο, σε βάρος πάντα των παραγωγών που έτσι κι αλλιώς είχαν την υποχρέωση για την υποβολή δήλωσης.

Ξήλωµα πινακίδων

Κάπως έτσι, έπεσε η ιδέα για την κοινή εταιρεία που ονοµάστηκε Gaia Επιχειρείν και στην οποία θα συµµετείχαν, ως βασικός και πλειοψηφών µάλιστα µέτοχος η µικρή και ασήµαντη µέχρι τότε Neuropublic, µε ένα ποσοστό κάτω του 30% όλες οι Ενώσεις που εµπλέκονταν στο έργο των δηλώσεων και µε ένα ποσοστό 20% η Τράπεζα Πειραιώς. Πως προέκυψε η Τράπεζα Πειραιώς; Κατ’ αρχήν η Αγροτική Τράπεζα δεν υπήρχε πλέον, είχε απορροφηθεί από την Πειραιώς. Λίγα χρόνια νωρίτερα, η µητερούλα ΑΤΕ, είχε αρχίσει να αντιµετωπίζει τους αγρότες και τους συνεταιρισµούς πιο σκληρά απ’ ότι τους ιδιώτες και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις. Ήταν τότε που από Αγροτική Τράπεζα µετονοµάστηκε σε ATEbank ξηλώνοντας τις παλιές πινακίδες. Την ίδια περίοδο, η µεγαλωµένη πια, Τράπεζα Πειραιώς µε τον Μιχάλη Σάλα στο τιµόνι, πάσχιζε να ενισχύσει την επαφή της µε τον αγροτικό χώρο. Η συνεργασία µε τον Τζανέτο Καραµίχα και τον Μιχάλη Γαργαλάκο συνιστούσε µια πρώτης τάξεως ευκαιρία. Ο πρώτος ήλεγχε καλά -µέχρι τότε- τον συνεταιριστικό χώρο, ο δεύτερος είχε στα χέρια του τη βάση δεδοµένων του ΟΣ∆Ε. Τι καλύτερο για µια καινούργια δυναµική τράπεζα να εγκατασταθεί για τα καλά και µε τους δικούς της όρους και όχι µε τον τρόπο που είχαν µάθει να δουλεύουν µέχρι τότε οι αγρότες και οι συνεταιρισµοί. Άλλωστε, εκείνη την εποχή, όλες οι τράπεζες είχαν προβλήµατα -µεσούσης της οικονοµικής κρίσης- ίσως καµιά άλλη δεν είχε διάθεση να εµπλακεί πιο ενεργά µε τα της αγροτικής οικονοµίας. ∆εξί χέρι του Μιχάλη Σάλα εκείνη την εποχή, ο Χριστόδουλος Αντωνιάδης, τραπεζικός µε αγροτική καταγωγή από τα καπνοχώρια των Σερρών, είχε τον πρώτο λόγο στα της συνεργασίας της τράπεζας µε τον αγροτικό χώρο. Τα προηγούµενα χρόνια και λόγω καταγωγής και σχέσης µε τον καπνό, είχε γνωρισθεί καλά µε τον Αλέκο Κοντό, εποµένως δεν ήταν δύσκολο να συνδεθεί και µε τον Τάσο Γαργαλάκο και το όλο σύστηµα της Neuropublic. Ήταν λοιπόν αυτός που προσέγγισε µε ζήλο την ιδέα της νέας εταιρικής συνεργασίας, αναλαµβάνοντας µάλιστα ο ίδιος πρόεδρος της νεοσύστατης Gaia Επιχειρείν.

Νερό κάτω απ’ τα γεφύρια

Έκτοτε έχει κυλίσει πολύ νερό κάτω από τα γεφύρια. Ο Τζανέτος Καραµίχας, µε τις πολιτικές πλάτες του οποίου προχώρησε τότε το σχήµα της Gaia Επιχειρείν, αποτελεί εδώ και χρόνια παρελθόν από τα συνεταιριστικά δρώµενα. Φρόντισαν γι’ αυτό οι ίδιοι οι εταίροι του, αφού στο µεταξύ, είδαν ότι έτσι που ήταν σαθρό το συνεταιριστικό οικοδόµηµα θα µπορούσαν και να το υποκαταστήσουν.

Ένα «πραξικόπηµα» στην πολυπαθούσα εκείνο τον καιρό ΠΑΣΕΓΕΣ και ένας αντιπερισπασµός µε ένα δήθεν συνεταιριστικό µαγαζί, τον ΣΑΣΟΕΕ, του οποίου ηγήθηκε ο Αλέξανδρος Κοντός, ήταν αρκετά για να περάσει για τα καλά ο έλεγχος στη µεγάλη παρέα του ΟΣ∆Ε. Σηµειωτέον ότι στο µεταξύ από τις οργανώσεις (Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισµών) που είχαν συµµετάσχει στο σχήµα του Gaia Επιχειρείν είχαν µείνει οι µισές και λιγότερες. Οι άλλες προσπάθησαν να συνλειτουργήσουν, σχεδόν µάταια, υπό την σκέψη της λεγόµενης Νέας ΠΑΣΕΓΕΣ, η οποία ωστόσο, γρήγορα αποµονώθηκε µεθοδικά από το όλο σύστηµα εξουσίας και δεν κατάφερε να δώσει τα αναµενόµενα.

Στο µεταξύ, η Gaia Επιχειρείν, στην οποία, όπως ήταν επόµενο, η ενεργή συµµετοχή των συνεταιρισµών είχε περιορισθεί στο ελάχιστο, αν και φανερά ιδιωτική πλέον, κατάφερε, µε υπόγειες διεργασίες και µε αδιαφορία ή παραλήψεις εκ µέρους των εγχώριων αρχών, να γίνει εκπρόσωπος των Ελλήνων αγροτών και του εγχώριου συνεργατισµού στην Copa Cogeca. Καταστρατηγήθηκε έτσι, κάθε έννοια γνήσιας εκπροσώπησης των συντελεστών της πρωτογενούς παραγωγής και αποµονώθηκε από τα κέντρα των Βρυξελλών κάθε αγροτική έκφραση ή προσπάθεια αναζήτησης κατευθύνσεων. Λειτουργούσε και λειτουργεί ακόµα µόνο το συγκεκριµένο «φίλτρο».

Τρώγοντας βέβαια ανοίγει η όρεξη. Έτσι µε τον καιρό, το ορεκτικό του ΟΣ∆Ε, διαδέχθηκε το τσιµπολόγηµα από τον µπουφέ των αγροτικών συµβουλών (βλέπε προγράµµατα ΟΕΦ κ.α.) για να ακολουθήσει η βουλιµία της «ευφυούς γεωργίας». Μια υπόθεση που αγγίζει τα όρια της… σατανικής σύλληψης και στην οποία, απ’ ότι φαίνεται, βρέθηκαν για µια ακόµα φορά οι καλοθελητές που µε τον έναν ή τον άλλο τρόπο προσπάθησαν να την εξυπηρετήσουν.

Το δράµα της… ευφυούς

Τελευταία πράξη στο δράµα της «ευφυούς γεωργίας» που µόνο την υπόθεση τεχνολογικής αναβάθµισης και ανάπτυξης της ελληνικής γεωργίας δεν εξυπηρετεί, αποτελεί η απόφαση καταπέλτης του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Εκδόθηκε στις αρχές της εβδοµάδας και έρχεται να βάλει φρένο σ’ αυτό το αλισβερίσι και να διασώσει, έστω και την τελευταία στιγµή, τον κρατικό προϋπολογισµό από µια άσκοπη δαπάνη 25 εκατοµµυρίων ευρώ (χωρίς το ΦΠΑ) και να προλάβει τους παραγωγούς από τα βαριά τέλη που συνεπάγεται το κόστος συντήρησης ενός δικτύου 6.500 µετεωρολογικών σταθµών, το οποίο σε τελευταία ανάλυση εξυπηρετεί µόνο τους εµπνευστές της ιδέας.

Στην Ελλάδα ζούµε, κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθούν τα πράγµατα. Άλλωστε κανείς δεν µπορούσε να φαντασθεί ότι ένας αδιάφορος και ασήµαντος πληροφορικάριος, χωρίς καµιά ειδίκευση και χωρίς καµιά κατοχυρωµένη και ευρείας χρήσης µορφή λογισµικού, θα µπορούσε να ποδηγετήσει έναν ολόκληρο δηµόσιο οργανισµό, επιβάλλοντας αντίστοιχα τις θέσεις του επί σειρά ετών και στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία.

Ποιο είναι το βασικό κόλπο στην περίπτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ και του ΟΣ∆Ε; ∆ώστε µου τη σύµβαση (τεχνολογικής υποστήριξης), δώστε µου τον συντονισµό του ΟΣ∆Ε, δώσε µου τέλος πάντων ότι κάθε φορά έχω απαίτηση, διαφορετικά δεν πρόκειται να πληρωθούν οι αγρότες τις κοινοτικές επιδοτήσεις. Σηµειωτέον ότι συνήθως η προκαταβολή των άµεσων ενισχύσεων γίνεται το δεύτερο 15ήµερο του Οκτωβρίου και η εκκαθάριση πριν από τα τέλη του έτους. Λίγο το βαρύ λειτουργικό της ηλεκτρονικής βάσης, λίγο οι σκόπιµες πολλές φορές καθυστερήσεις στην υποβολή των δηλώσεων, λίγο η χρονοτριβή στη διασταύρωση των στοιχείων και λίγο οι… µιληµένοι του ΟΠΕΚΕΠΕ, πλησιάζει κάθε φορά ο Οκτώβριος, οι αγρότες αρχίζουν να ανυποµονούν, οι υπουργοί αρχίζουν να αγωνιούν, ο «τεχνικός σύµβουλος» βρίσκει -κάθε φορά- τον τρόπο να «πείθει» τους κρατούντες να συµβιβάζονται µε τις επιδιώξεις του.

Κρίσιµες οι εξελίξεις

Πόσο µακριά µπορεί να πάει αυτό; Θα το δείξουν οι εξελίξεις το αµέσως επόµενο διάστηµα. Από το ποιος θα πάει πρόεδρος στον ΟΠΕΚΕΠΕ, από το πώς θα «τρέξει» ο προγραµµατισµός για τη νέα περίοδο, από τη βούληση των ιθυνόντων να επιστρέψει το ΟΣ∆Ε σπίτι του. Όχι µόνο για να µην στεγάζεται στην «τρύπια καλύβα» του Γαργαλάκου αλλά για να µπορεί η εθνική αρχή να έχει την άνεση  καθορισµού των πολιτικών ανάπτυξης του αγροτικού χώρου, µε βάση πάντα το πλαίσιο που υπαγορεύεται από την Κοινή Αγροτική Πολιτική. Για να έχουν οι εδώ αρχές τη πλήρη πρόσβαση στα ιστορικά δεδοµένα που συνδέονται µε την αγροτική παραγωγή και τις δυνατότητες των συντελεστών του χώρου, για να µπορούν να αναλύουν τα αντίστοιχα στοιχεία, να χαράσσουν πολιτικές και να οργανώνουν αποτελεσµατικά την ανάπτυξη της ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας. Σήµερα δεν µπορούν.

Πρώτον, γιατί η πρόσβαση σ’ αυτά τα κρίσιµα δεδοµένα, είναι ελλιπής, αποσπασµατική και µεθοδευµένη.

∆εύτερον, γιατί η στρέβλωση που έχει επέλθει στις δοµές ανάπτυξης του αγροτικού χώρου είναι τέτοια που υπαγορεύει όλο και συχνότερα λάθος προσανατολισµό.

Τρίτον, γιατί, η περαιτέρω διόγκωση ενός τερατουργήµατος που έχει προκύψει στην πηγή σχεδόν της διαµόρφωσης των αγροτικών πολιτικών, σήµερα κοστίζει πολύ ακριβά στους παραγωγούς και στην αγροτική οικονοµία, αύριο µπορεί και να εκθέσει ανεπανόρθωτα το πολιτικό προσωπικό.

 

Πόρισµα Ελεγκτικού Συνεδρίου για το ντηλ της «ευφυούς γεωργίας»

 

Καταπέλτης στα σχέδια των µηνανογράφων το πόρισµα Ελεγκτικού Συνεδρίου για το ντηλ της «ευφυούς γεωργίας» Ταφόπετρα στην αποικιοκρατική προκήρυξη της γνωστής µηχανοπαρέας που διεκδικούσε µε φωτογραφικό διαγωνισµό και υπόγειες διεργασίες το περιβόητο πρόγραµµα ύψους 33 εκατ. ευρώ για δήθεν εγκατάσταση συστηµάτων ευφυούς γεωργίας, αποτελεί η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που εκδόθηκε αρχές της εβδοµάδας, και αποκάλυψε πρώτο το Agronews. Πρόκειται για την απόφαση που ανέµεναν µε ανυποµονησία οι εµπλεκόµενοι στον εν λόγω διαγωνισµό, προκειµένου να εισπράξουν την προκαταβολή ύψους 8 εκατ. για την οποία την Παρασκευή, προ των εκλογών της 7ης Ιουλίου, υπογράφθηκε και πέρασε σε ΦΕΚ.

 

Στο θέµα αναφέρεται µε εκτενές ρεπορτάζ και η «Καθηµερινή», κάνοντας λόγο για άλλο ένα «εµβληµατικό» έργο πληροφορικής της προηγούµενης κυβέρνησης που ναυαγεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Το ανώτατο δικαστήριο έκρινε πληµµελή την υποβολή του σχετικού φακέλου από την πλευρά της αναθέτουσας αρχής, δηλαδή την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) Α.Ε. καθώς, από τον σχετικό φάκελο απουσίαζε µια σειρά σηµαντικών εγγράφων µεταξύ αυτών, το µνηµόνιο συνεργασίας µεταξύ των υπουργείων Ψηφιακής Πολιτικής και Αγροτικής Ανάπτυξης, ο αναλυτικός προϋπολογισµός της σύµβασης και η τεκµηρίωσή του, στοιχεία τήρησης των προθεσµιών κλπ.

Το χειρότερο επισηµαίνεται στην απόφαση , είναι ότι ο φάκελος δεν περιείχε ούτε τις αποφάσεις του ∆.Σ. για τη διενέργεια του σχετικού διαγωνισµού, αλλά ούτε και αυτές µε τις οποίες εγκρίθηκαν τα πρακτικά της Επιτροπής ∆ιενέργειας του ∆ιαγωνισµού. Επίσης, το Ελεγκτικό Συνέδριο ζητεί από την ΚτΠ Α.Ε. να δικαιολογήσει την ανάθεση του έργου στην ένωση εταιρειών «NeuropublicIntrasoft-OTE», µέλος της οποίας (ΟΤΕ) έχει κηρυχθεί έκπτωτο σε διαγωνισµό της ΕΛ.ΑΣ. Τέλος, το Ελεγκτικό ζητεί να διευκρινισθούν οι λόγοι για τους οποίους η αναθέτουσα αρχή, δεν έκανε δεκτά τα αιτήµατα φορέων όπως ΙΒΜ, ΙΝΤRΑΚΑΤ, ΜΕΣ. ΣΥΝ.ΕΛ. Α.Ε., Αγροτικός Συν. Αιχµέας Α.Ε., Εν. Αγροτικών Συν. Λακωνίας Α.Ε., κ.ά. για ικανή παράταση 20 έως 60 ηµερών της καταληκτικής ηµεροµηνίας υποβολής προσφορών στον διαγωνισµό. Σύµφωνα µε το Ελεγκτικό, στον διαγωνισµό τελικά συµµετείχαν «δύο µόνο οικονοµικοί φορείς, ο ένας εκ των οποίων αποκλείστηκε λόγω µη κατάθεσης εγγυητικής επιστολής συµµετοχής».

 

Σε ΕΛΓΑ και ΟΠΕΚΕΠΕ οι επόμενες δύο κρίσιμες επιλογές

 

Για να τρέξουν επί της ουσίας παρεμβάσεις Στους προέδρους και τις ακολούθως στις διοικήσεις που θα απ’ ότι φαίνεται σύντοµα θα τοποθετηθούν στον ΕΛΓΑ και τον ΟΠΕΚΕΠΕ αντίστοιχα, µεταφέρεται τώρα το βάρος των αλλαγών που αφορούν στο χώρο ευθύνης του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, µετά τις ανακοινώσεις για τους δύο γενικούς γραµµατείς Γ. Στρατάκο και Κ. Μπαγινέτα στις θέσεις των απερχόµενων Ν. Αντώνογλου και Χαρ. Κασίµη. Με δεδοµένο µάλιστα ότι τις υπουργικές θέσεις έχουν αναλάβει τρία στελέχη µε ιδιαίτερο πολιτικό εκτόπισµα (Μάκης Βορίδης) και αυξηµένη γνώση του αγροτικού χώρου (Κώστας Σκρέκας και Φωτεινή Αραµπατζή), οι θέσεις στην ηγεσία των δύο παραπάνω οργανισµών, ίσως έχουν µεγαλύτερη σηµασία για την αποτελεσµατικότητα και ουσία των παρεµβάσεων του υπουργείου, απ’ ότι αυτές των γενικών γραµµατέων.

 

Συσσωρευµένα θέµατα

 

Σε ότι αφορά στον ΕΛΓΑ ίσως δεν χρειάζεται ιδιαίτερη τριβή µε τα θέµατα του αγροτικού χώρου για να γίνει αντιληπτό ότι είναι ο Οργανισµός που αντιµετωπίζει σήµερα συσσωρευµένα θέµατα, κυρίως εξ αιτίας των ακραίων καιρικών φαινοµένων που λαµβάνουν χώρα ακόµα και µεσούντος τους θέρους.

 

Έτσι, ανεξάρτητα από το πόσο πείθεται κανείς για το αν πράγµατι πρόκειται για γενικευµένη κλιµατική αλλαγή του πλανήτη ή πρόκειται για έναν ακόµη ιστορικό κύκλο του καιρού που εντείνει κάποια φαινόµενα, το βέβαιο είναι ότι ο ΕΛΓΑ δεν µπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί µε τις δοµές του παρελθόντος. ∆εν µπορεί να είναι ένας υδροκέφαλος κρατικός οργανισµός ο οποίος χρηµατοδοτείται κατά βάση από τους αγρότες και διοικείται από την εκάστοτε κυβέρνηση. Που λειτουργεί πρώτα ως φορέας διαχείρισης της κοµµατικής πελατείας και δευτερευόντως ως οργανισµός που θα πρέπει να αναπτύξει πολυποίκιλα εργαλεία για την κάλυψη των κινδύνων της παραγωγής και όχι µόνο (τελευταία γίνεται πολύς λόγος και για την κάλυψη των κινδύνων αγοράς) που αντιµετωπίζουν οι αγρότες.

 

Με βάση έναν πρόχειρο υπολογισµό, σήµερα ο ΕΛΓΑ καλείται να διαχειρισθεί ζηµιές οι οποίες είναι υπερδιπλάσιες αυτών που δύναται να χρηµατοδοτήσει από τους πόρους που συνεπάγονται οι εισφορές των αγροτών. Λαµβανοµένης µάλιστα υπ’ όψιν και µιας απλοχεριάς που επικράτησε το τελευταίο διάστηµα, λόγω των προεκλογικών αναγκών της προηγούµενης κυβέρνησης, η οικονοµική κατάσταση του Οργανισµού µάλλον θα πρέπει να θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολη.

 

Ο ΕΛΓΑ ως έχει δεν τραβά

 

Ο απερχόµενος πρόεδρος Φάνης Κουρεµπές, δηλώνει στο Agronews ότι µέχρι τώρα τα οικονοµικά του Οργανισµού ήταν διαχειρίσιµα και µε µια µικρή βοήθεια από τον κρατικό προϋπολογισµό θα υπάρξει λύσει. Αναγνωρίζει ωστόσο ότι ο ΕΛΓΑ δεν µπορεί να προχωρήσει έτσι στο µέλλον, ήδη είχε παραγγείλει µια αναλογιστική µελέτη που θα του υπεδείκνυε τι πρέπει να γίνει και σε κάθε περίπτωση τόσο ο Κανονισµός του, όσο και το εν γένει πλαίσιο λειτουργίας του θα άλλαζε µετά το 2020. Όλα αυτά θα πρέπει να απασχολήσουν σοβαρά το µέγαρο Μαξίµου και τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης πριν προχωρήσουν µε ευκολία στους νέους διορισµούς.

 

Χωρίς µεσάζοντες

 

Ακόµα πιο κρίσιµες είναι οι επιλογές που θα γίνουν στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Ο οργανισµός έχει συνδεθεί µε την κατανοµή των άµεσων -κυρίωςκοινοτικών ενισχύσεων και την στοιχειώδη διαχείριση του ΟΣ∆Ε (Ολοκληρωµένο Σύστηµα ∆ιαχείρισης Ενισχύσεων) δεν είναι όµως έτσι. Αυτός ο Οργανισµός θα µπορούσε να έχει στα χέρια του τα κλειδιά της πολιτικής στον αγροτικό χώρο, κι αντί αυτού βλέπουμε να καρκινοβατεί, επί της ουσίας στα χέρια µιας «µηχανοπαρέας» η οποία έχει στρωθεί για τα καλά και φροντίζει πρώτα απ’ όλα για το δικό της γερό µεροκάµατο.

 

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ για να γίνει ένας πραγµατικός Οργανισµός ευρωπαϊκών προδιαγραφών που δεν θα µοιράζει αδικίες στους παραγωγούς, δεν θα µεταφέρει καταλογισµούς στον κρατικό προϋπολογισµό και δεν θα λειτουργεί σαν τροχοπέδη στις πολιτικές ανάπτυξης του αγροτικού χώρου. Θα πρέπει δηλαδή να απεµπλακεί από τους ιδιώτες µεσάζοντες που ορίζουν τις τύχες του και να αναλάβει επί της ουσίας, ως οργανισµός, την ιδιοκτησία του ρόλου που του έχουν αναθέσει οι κοινοτικές αρχές και το ελληνικό κράτος. Τα σηµάδια δείχνουν ότι κυβέρνηση και πολιτική ηγεσία έχουν αποφασίσει να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, αυτό που µένει είναι µια επιλογή που θα πιστεύει στις παραπάνω αρχές, θα έχει την τόλµη, την αποφασιστικότητα και τη γνώση να συγκρουσθεί µε τα κατεστηµένα συµφέροντα και δεν θα υποκύπτει σε συνήθεις εκβιασµούς που κορυφώνονται, ως γνωστόν, κάθε Φθινόπωρο.

 

Υπερδιπλάσιες ζηµιές Σήµερα ο ΕΛΓΑ καλείται να διαχειρισθεί ζηµιές, υπερδιπλάσιες αυτών που δύναται να χρηµατοδοτήσει από τις εισφορές

 

Μια νέα αρχή στην υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ-ΟΣ∆Ε θα µπορούσε να επαναπροσδιορίσει τις σχέσεις της χώρας µε τις Βρυξέλλες

 

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι ένας οργανισµός µε τεράστιες δυνατότητες ο οποίος παράλληλα µε τη συµβολή του στην πληρωµή των κοινοτικών επιδοτήσεων θα µπορούσε να προσφέρει µεγάλες βοήθειες τόσο στον σχεδιασµό των αναπτυξιακών προγραµµάτων όσο και ευρύτερα στη διαµόρφωση πολιτικών για την βελτίωση της θέσης της ελληνικής γεωργίας. Ο τρόπος µε τον οποίο αξιοποιεί µέχρι σήµερα τις υποδοµές και την µαχανογραφική βάση για τις δηλώσεις ΟΣ∆Ε (Ολοκληρωµένο Σύστηµα ∆ιαχείρισης Ενισχύσεων) δεν φέρει τα επιδιωκόµενα αποτελέσµατα:

 

  • Θέτει σε κίνδυνο τις ενισχύσεις
  • Επιφέρει συχνά καταλογισµούς-πρόστιµα σε βάρος του ∆ηµοσίου.
  • Μεταφέρει σοβαρό κόστος και ταλαιπωρία στους αγρότες και δεν τους βοηθά να αναπτύξουν τις εκµεταλλεύσεις τους.
  • Κάνει το κράτος να απολογείται για οργανωτικές αδυναµίες.

 

Το πρώτο και σηµαντικότερο ζήτηµα είναι η ανάκτηση του απόλυτου ελέγχου της διαδικασίας οργάνωση του έργου κατανοµής των επιδοτήσεων, ελέγχου του έργου υποβολής των δηλώσεων και ευρύτερης αξιοποίησης της βάσης δεδοµένων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και το υπουργείο. Χρόνια τώρα υπό την απειλή να µην καταστεί δυνατή η έγκαιρη καταβολή των ενισχύσεων, η ιδιωτική εταιρεία τεχνικής υποστήριξης του έργου καταφέρνει να διατηρεί υπό τον έλεγχό της τη µηχανογραφική βάση του ΟΣ∆Ε και να αξιοποιεί τα δεδοµένα κατά βούληση και συχνά δια ίδιο όφελος. Πάνω σε αυτά τα δεδοµένα χτίζει χρόνο µε το χρόνο µια δική της «αυτοκρατορία» η ποία µόνο φιλική δεν είναι προς την αγροτική ανάπτυξη. Αντίθετα, δηµιουργεί τεράστιες στρεβλώσεις στην αγορά και αποτρέπει την υγιή συγκρότηση συνεταιρισµών και αγροτικών εκµεταλλεύσεων ελέγχοντας µέσα από συγκεκριµένα κανάλια µέρος αυτών.

 

Ο έλεγχος της διαδικασίας οργάνωσης του έργου των δηλώσεων των παραγωγών (Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης), η ανάκτηση του ελέγχου της ηλεκτρονικής βάσης δεδοµένων και της ευθύνης πλήρους αξιοποίησης αυτής από τον ΟΠΕΚΕΠΕ προσφέρει µεγάλες δυνατότητες για:

 

  • Βελτίωση των όρων καταβολής των ενισχύσεων στους παραγωγούς.
  • Επιτάχυνση των διαδικασιών και συστηµατοποίηση των πληρωµών.
  • Αξιοποίηση της βάσης δεδοµένων για το σχεδιασµό και την υποστήριξη όλων των διαρθρωτικών προγραµµάτων.
  • Συµβολή αυτής της βάσης σε πολιτικές που έχουν σχέση µε την ασφάλιση της παραγωγής, µε τραπεζικά χρηµατοδοτικά προγράµµατα, µε περιφερειακές πολιτικές και δηµιουργία ζωνών καλλιεργειών κ.α.

 

Μια νέα αρχή στην υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ και ΟΣ∆Ε θα µπορούσε να βάλει τη χώρα σε µια νέα σχέση της χώρας µε τις Βρυξέλλες, ειδικά όσον αφορά στα θέµατα της ΚΑΠ.  Θα µπορούσε να δώσει τη δυνατότητα στο ∆ηµόσιο να συνεργάζεται µε διαφάνεια µε τις δυνάµεις της αγοράς (τράπεζες, ασφαλιστικές, εταιρείες αγροτικών εφοδίων, εταιρείες αγροτικών µηχανηµάτων κ.λ.π.) και να έχει άµεση γνώση συνθηκών και αναγκών για τη χάραξη κατάλληλων πολιτικών.

Πηγή: https://www.agronews.gr/oikonomia-kai-politiki/177937/o-mikros-asimados-kobiouteras-pou-nomize-pos-itan-o-bill-gates/  και

https://www.agronews.gr/files/AGRE_2007_027_CMYK.pdf

Γιάννης Πανάγος

Agronews, 22/07/2019