εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Αλλαγές στην Αγοραστική Συμπεριφορά των Καταναλωτών

0 comments
Αλλαγές στην Αγοραστική Συμπεριφορά των Καταναλωτών

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), καταδεικνύονται οι σημαντικές διαφορές σε διάφορες ηλικιακές ομάδες σε σχέση με τις υπόλοιπες, οι οποίες οδηγούν σε σημαντικές αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά και οι οποίες αναμένονται να γίνουν έκδηλες τα επόμενα χρόνια.

 

Το ερώτημα, που τίθεται, είναι: Οι καταναλωτές της επόμενης δεκαετίας προτιμούν ή όχι την ελληνική-μεσογειακή διατροφή; Ποιοι επηρεάζουν τους σημερινούς 20άρηδες και 30άρηδες στα θέματα διατροφής; Επηρεάζονται από τις προσφορές και τις εκπτώσεις των καταστημάτων και πόσο σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες ηλικίες; Επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας; Προτιμούν την ελληνική-μεσογειακή διατροφή ή απομακρύνονται από αυτή;

Οικονομική κρίση

Η οικονομική κρίση και το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των νέων έχει μειώσει σημαντικά τη δαπάνη για τρόφιμα. Αυτό καταγράφεται στη μέση εβδομαδιαία δαπάνη η οποία είναι κατά 12% χαμηλότερη για τους 30άρηδες και 28% για τους 20άρηδες σε σχέση με τον μέσο όρο.

Εκτός του μειωμένου εισοδήματος, άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη συγκεκριμένη εξέλιξη είναι ο μειωμένος αριθμός των μελών ανά νοικοκυριό στις ηλικίες αυτές, καθώς και ειδικά για τη γενιά των 20άρηδων ότι σε ένα μεγάλο βαθμό τα νοικοκυριά, είτε αποτελούνται από ένα μόνο άτομο (π.χ. φοιτητές), είτε οι ερωτηθέντες δεν αποτελούν ακόμα τον βασικό αγοραστή του νοικοκυριού καθώς φιλοξενούνται ακόμα από τους γονείς τους.

Τα κριτήρια επιλογής για τους νέους καταναλωτές

Σημαντικές διαφοροποιήσεις καταγράφονται και στον τρόπο με τον οποίο επιλέγουν προϊόντα και καταστήματα οι νέοι.

Χαρακτηριστικό είναι ότι αν και για την πλειοψηφία των καταναλωτών σε ποσοστό 63% επί του συνόλου οι προσφορές και οι εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξουν κατάστημα σουπερμάρκετ, μόλις για το 44% των 30άρηδων ισχύει το ίδιο και μόλις για 36% των 20άρηδων.

Επίσης, αντίθετα με την πλειοψηφία των καταναλωτών η οποία προτιμάει σε ποσοστό 57% περισσότερες προσφορές παρά χαμηλές τιμές στους 20άρηδες και στους 30άρηδες μόνο μία μειοψηφία 31% και 29% αντίστοιχα επιθυμεί το ίδιο.

Αντίστοιχη είναι και η τάση για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγει κατάστημα σουπερμάρκετ βάση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να είναι 43% και τα ποσοστά στους 20άρηδες και στους 30άρηδες να πέφτουν στο 17% και 25% αντίστοιχα.

Οι επιρροές

Η επίδραση που έχουν οι νέες τεχνολογίες στην αγοραστική συμπεριφορά των νέων ηλικιών αποτυπώνεται και στην επίδραση που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στις διατροφικές συνήθειες. Αθροιστικά bloggers, youtubers και social media αποτελούν τη δεύτερη πηγή με την μεγαλύτερη εμπιστοσύνη μετά τους γονείς με ποσοστά 29% για τους 20άρηδες και 22% για τους 30άρηδες.

Η εξέλιξη αυτή έχει σημαντικές προεκτάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η στροφή των γενιών αυτών από την ελληνική-μεσογειακή διατροφή σε πιο παγκοσμιοποιημένες επιλογές και διαφορετικές κουζίνες. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ το 65% του συνόλου των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμάει την ελληνική-μεσογειακή διατροφή, το ποσοστό αυτό πέφτει στο 40% για τους 30άρηδες και μόλις στο 31% για τους 20άρηδες , ενώ αντίστοιχα αυξάνονται τα ποσοστά που προτιμούν διεθνοποιημένες επιλογές.

Σημείωση: Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε πανελλήνια κλίμακα από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) τον Ιούλιο 2018, με δείγμα 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα με ηλικίες από 20 έως 40 ετών.