εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας της ΕΕ

0 comments
Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας της ΕΕ

 

Στη Σύνοδο του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας της ΕΕ, που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 19 Νοεμβρίου, στις Βρυξέλλες, θα συζητηθούν θέματα σχετικά με την ΚΑΠ.

 

Συγκεκριμένα η σύνοδος θα συζητήσει τις εκθέσεις προόδου της ΚΑΠ, που αφορούν τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της ΚΑΠ και την κοινή οργάνωση των γεωργικών προϊόντων.

Παρ’ όλ’ αυτά, υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με το αν μπορεί να επέλθει συμφωνία πριν από τις ευρωεκλογές του Μαΐου 2019. Οι αρχηγοί κρατών είναι σκεπτικοί σε σχέση με το κατά πόσο είναι ορθό να έχουμε συμφωνία για τον προϋπολογισμό της ΕΕ πριν από τις ευρωεκλογές, ενώ και οι ευρωβουλευτές σκέπτονται το κατά πόσον πρέπει ή θέλουν να θέσουν στους μελλοντικούς συναδέλφους τους περιορισμούς.

Το Ευρωκοινοβούλιο εκφράζει την ιδιαίτερη αντίθεσή προς οποιεσδήποτε ριζικές περικοπές που θα επηρεάσουν αρνητικά την ίδια τη φύση και τους στόχους αυτών των πολιτικών, όπως οι προτεινόμενες περικοπές για το Ταμείο Συνοχής, ή για το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Χωρίς καν κοινοτικό προϋπολογισμό, γίνεται όλο και πιο σαφές ότι είναι αδύνατον να υπάρξουν αποφάσεις, εκτός από μια συζήτηση προβληματισμού για διάφορα ζητήματα γενικής φύσης, όπως, πώς πρέπει να είναι η Κοινή Αγροτική Πολιτική, ή ποιο πρέπει να είναι το όραμα της ΚΑΠ για την ευρωπαϊκή γεωργία;

Σε αυτό το στάδιο υπάρχει ευρεία συναίνεση μεταξύ των διάφορων πολιτικών ομάδων σχετικά με την ανάγκη μιας ΚΑΠ που δημιουργεί περισσότερο εισόδημα, καθώς και την απόρριψη τυχόν επανεθνικοποίησης, όπως πρότεινε η Commission.

Έτσι, στη σύνοδο, οι Υπουργοί Γεωργίας θα κληθούν επίσης να απαντήσουν στις ακόλουθες ερωτήσεις:

– Ποιες είναι οι απόψεις σας σχετικά με τις συνέπειες της προσαρμογής του προτεινόμενου οριζόντιου κανονισμού στο νέο μοντέλο της ΚΑΠ στο πλαίσιο του προτεινόμενου κανονισμού στρατηγικών σχεδίων, ιδίως όσον αφορά τις αυξημένες ευθύνες των εθνικών οργανισμών, όπως οι οργανισμοί πληρωμών και οι οργανισμοί πιστοποίησης; Πιστεύετε ότι η προτεινόμενη νέα ετήσια εκκαθάριση απόδοσης θα οδηγήσει σε αποτελεσματικότερη διαχείριση της ΚΑΠ;

– Ποια είναι η άποψή σας για τα τρέχοντα μέτρα στήριξης της αγοράς και την αποτελεσματικότητά τους τα τελευταία χρόνια; Θεωρείτε ότι τα τρέχοντα διαθέσιμα μέσα της αγοράς επαρκούν ήδη για να αντιδράσουν με ευέλικτο και έγκαιρο τρόπο σε μια κρίση της αγοράς ή θεωρείτε ότι χρειάζεται να συμπληρώσετε τα υπάρχοντα μέσα για να βελτιώσετε την ικανότητα αντίδρασής τους και την ευελιξία τους;

Ένα πρόβλημα που προκύπτει αναφέρεται στο γεγονός ότι, η Επιτροπή Γεωργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ζήτησε από τη νομική υπηρεσία του οργάνου μια ανάλυση του νέου μοντέλου λειτουργίας της ΚΑΠ, προκειμένου να διερευνήσει κατά πόσο η πολιτική βούληση της Ευρωβουλής θα γίνεται σεβαστή, μια και τα εθνικά στρατηγικά σχέδια ΚΑΠ θα αναφέρονται σε κοινούς ευρωπαϊκούς στόχους και όχι σε κοινές νομικές διατάξεις.

Η προοπτική αυτή ανησυχεί πολλές εθνικές διοικήσεις. Σε περίπτωση έλλειψης συναίνεσης ως προς μέτρα που περιλαμβάνουν στα στρατηγικά τους σχέδια, δεν θα έχουν πλέον στη διάθεσή τους νομικά κείμενα για να υπερασπιστούν την προσέγγισή τους στην Επιτροπή.

Ως εκ τούτου, σε ποια βάση θα λαμβάνονται οι αποφάσεις για έγκριση ή όχι των εθνικών στρατηγικών σχεδίων ΚΑΠ από τις Βρυξέλλες; Προς το παρόν, δεν έχει δοθεί σαφής απάντηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το πακέτο της μεταρρύθμισης αποτελείται από τρία νομοθετήματα/Κανονισμούς:

– Ένα κανονισμό για τα στρατηγικά σχέδια της ΚΑΠ ( 9645/18  + ADD 1 )

– Ένα κανονισμό για τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της ΚΑΠ ( 9634/18 + ADD 1 )

– Ένα κανονισμό για την κοινή οργάνωση της αγοράς γεωργικών προϊόντων (9556/18 ) και την αξιολόγηση του αντίκτυπου (9646/18 + ADD 1+ ADD 2 ).

Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής  Επιτροπής αναφορικά με τη μεταρρύθμιση είναι:

– Εισάγουν ένα νέο μοντέλο με το οποίο τα κράτη μέλη θα έχουν μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά τον τρόπο χρήσης των κεφαλαίων τους και θα είναι σε θέση να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους.

– Εισάγουν ένα ενιαίο σύνολο 9 οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών στόχων και κάθε κράτος μέλος θα πρέπει να καταρτίσει ένα στρατηγικό σχέδιο που θα καλύπτει ολόκληρη την περίοδο προγραμματισμού και θα καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύει να επιτύχει αυτούς τους στόχους, τις άμεσες πληρωμές και την αγροτική ανάπτυξη.

– Νέες υποχρεώσεις και κίνητρα για τους αγρότες στο μέτωπο της δράσης για το περιβάλλον και το κλίμα.

– Συνδέουν τις άμεσες πληρωμές από την ενίσχυση των περιβαλλοντικών και κλιματικών απαιτήσεων όπου τα κράτη μέλη θα πρέπει να προσφέρουν οικολογικά προγράμματα για τη στήριξη των αγροτών πέρα από τις υποχρεωτικές απαιτήσεις, οι οποίες χρηματοδοτούνται με ένα μερίδιο των εθνικών άμεσων ενισχύσεων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εγκρίνει κάθε σχέδιο για τη διασφάλιση της συνέπειας και της προστασίας της ενιαίας αγοράς και θα παρακολουθεί την πρόοδο προς την επίτευξη των στόχων χρησιμοποιώντας ένα σύνολο δεικτών αποτελεσμάτων που έχουν συμφωνηθεί σε επίπεδο ΕΕ.