εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Παραγωγή Μελιού

0 comments

 

 
Στους 15.000 τόνους κατά μέσο όρο ανέρχεται η ετήσια παραγωγή μελιού στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Μελισσοκομίας της ΠΑΣΕΓΕΣ.
 
 
 
Τα στοιχεία παρουσίασε η κα Φρειδερίκη Γκουλιαδίτη, Γεωπόνος στο Κέντρο Μελισσοκομίας της ΠΑΣΕΓΕΣ, στα πλαίσια διοργάνωσης του 6ου Συνεδρίου Ελληνικού Μελιού και Προϊόντων Μέλισσας. 
 
Η Ελληνική μελισσοκομία έχει κατακτήσει σημαντική θέση στην ελληνική αγροτική οικονομία και προσελκύει σήμερα σημαντικό μέρος του ανθρώπινου δυναμικού του τομέα. Το μοντέλο ανάπτυξης με το οποίο φτάσαμε ως εδώ φαίνεται να χρειάζεται επιπλέον δυναμική», είπε μεταξύ άλλων η κα Γκουλιαδίτη στην εισήγησή της, με θέμα «ορθή επιχειρηματική μελισσοκομική πρακτική».
 
Εκτός  αυτού, αναφέρθηκε στα προβλήματα του κλάδου, τα οποία, όπως είπε είναι τα εξής:
 
-Ελλείψεις υποδομών και Marketing
 
-Ανεπαρκής προώθηση του μελιού στη διεθνή αγορά
 
-Η μελισσοκομία ασκείται κυρίως για την παραγωγή μελιού
 
-Υψηλό κόστος παραγωγής
 
-Χαμηλός βαθμός συνεργασιών και συλλογικών δράσεων.
 
1.500.000 κυψέλες, μέση παραγωγή µελιού ετησίως 15.000 τόνοι, 21.000 µελισσοκόµοι 39,5% επαγγελµατίες, μελισσοκομική πυκνότητα (11,5 μελίσσια ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, αυτή είναι η εικόνα που παρουσιάζει ο κλάδος της μελισσοκομίας στην Ελλάδα.

Η θέση μας στην Ε.Ε.
 
Στην παραγωγή μελιού (1000 τόνοι) η Ελλάδα κατέχει την 4η θέση, με την Κίνα να κατέχει την 1η θέση.
 
Ποιότητα προϊόντων
 
Σε μια εποχή με απαιτήσεις για υψηλή ποιότητα τροφίμων, ανταγωνιστικότητα στην παραγωγή, η ποιότητα της πρωτογενούς μας παραγωγής αποτελεί και το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας στο οποίο οφείλουμε να επικεντρωθούμε για να είμαστε ανταγωνιστικοί στις διεθνείς αγορές.
 
Επίπεδο τεχνογνωσία των μελισσοκόμων – Η δομή του κλάδου 
 
Οι επιχειρήσεις του κλάδου είναι ως επί το πλείστον οικογενειακού χαρακτήρα οργανωμένες παραδοσιακά. Η μελισσοκομία αποτελεί κύρια επαγγελματική ενασχόληση ή συμπληρώνει το εισόδημα των απασχολουμένων στον πρωτογενή κυρίως τομέα. Η μελισσοκομία ασκείται κυρίως για την παραγωγή μελιού.
 
Μελισσοκομική επιχείρηση: τα προβλήματα
 
Τα σημαντικότερα προβλήματα είναι:
 
• Ελλείψεις υποδομών και Marketing
• Ανεπαρκής προώθηση του μελιού στη διεθνή αγορά
• Υψηλό κόστος παραγωγής
• Χαμηλός βαθμός συνεργασιών και συλλογικών δράσεων
 
Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
 
Χρειαζόμαστε ένα νέο όραμα και ένα νέο σχέδιο για τη μελισσοκομία. Η ανάπτυξη της ελληνικής μελισσοκομίας θα επιτευχθεί με την εξέλιξή της σε επιχειρηματική μελισσοκομία που θα βασίζεται σε ορθές επιχειρηματικές πρακτικές.
 
Ένα νέο όραμα για τη μελισσοκομία – Παράδοση και καινοτομία.
 
Όραμα μας είναι να αναδείξουμε την ελληνική μελισσοκομία σε συνώνυμο της ποιότητας, της παράδοσης και αυθεντικότητας, ενσωματώνοντας την υπεραξία της μοναδικής ποικιλότητας στη μελισσοκομική χλωρίδα του τόπου μας με εξωστρέφεια, καινοτομία και διεθνή εμπορευσιμότητα.
 
Ένα νέο σχέδιο για τη μελισσοκομία
 
Πρέπει να αναδειχθούν οι κρυμμένες δυνάμεις της ελληνικής μελισσοκομίας.
Ποιοι είναι οι άξονες για τη χάραξη μιας στρατηγικής που θα υλοποιεί το όραμα;
 
1. Πρώτα η ποιότητα – Επώνυμο προϊόν.
2. Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας – Στόχευση σε Niche markets.
3. Δημιουργία Ελληνικού brand name.
4. Εξαγωγικός προσανατολισμός
5. Συλλογικές δράσεις – Συνεργατισμός
 
Επιχειρηματικότητα
 
Γνωρίζω να παράγω αυτό φτάνει;
 
Πρέπει να γνωρίζω την αγορά, τις ανάγκες των καταναλωτών, να είμαι σε θέση να κοστολογώ τα προϊόντα που παράγω, να προωθώ και να αναδεικνύω τα προϊόντα μου.
 
  • Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
  • Βελτίωση της τυποποίησης, συσκευασίας – Επενδύσεις εκσυγχρονισμού των μελισσοκομικών εκμεταλλεύσεων.
  • Πρωτότυπες – καινοτόμες συσκευασίες
  • Ενίσχυση της θέσης του προϊόντος στην αγορά.
  • Ανταπόκριση στις συνεχώς διαμορφούμενες απαιτήσεις του σύγχρονου καταναλωτή.
 
Έτσι, επιτυγχάνεται:
 
Ευχερέστερη διάθεση προϊόντων στην αγορά και άμεση διέξοδος στην απορρόφησή τους και αύξηση της προστιθέμενης αξίας και της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων.
 
Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας – Ευκαιρίες – Νέα ΚΑΠ 2015- 2020
 
Δυνατότητα επενδύσεων
 
• Στη μεταποίηση, τυποποίηση και συσκευασία.
• Τον εκσυγχρονισμό και βελτίωση των μελισσοκομικών εκμεταλλεύσεων.
• Την παροχή κινήτρων και την ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας των νέων μελισσοκόμων.
 
Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας – Πρόταση
 
• Επενδύσεις εκσυγχρονισµού των µελισσοκοµικών εκµεταλλεύσεων
• Μικρά σχέδια βελτίωσης, για επενδύσεις
• Προϋπολογισμού έως 50.000 ευρώ
 
Αποτελούν µια πολύ καλή λύση για το µέσο Έλληνα µελισσοκόµο, που επιθυµεί να εκσυγχρονίσει την εκµετάλλευση του.
 
Εξαγωγικός προσανατολισμός
 
• Συστηματική ανάδειξη και προώθηση του μελιού και των άλλων προϊόντων της κυψέλης στην εγχώρια και διεθνή αγορά.
• Σύνδεση του ονόματος «Ελλάς» και «Ελληνικό προϊόν» με την υψηλή ποιότητα και διατροφική αξία έτσι ώστε οι διεθνείς αγορές να επιζητούν όχι απλώς τη μεσογειακή διατροφή αλλά την Ελληνική διατροφή.
• Ενεργοποίηση των εμπορικών ακολούθων, γνώση των ξένων αγορών και  ενημέρωση των εγχώριων παραγωγών για δυνατότητες εξαγωγών.
 
Χωρίς μελέτη η εξαγωγική δραστηριότητα δεν θα έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
 
Ποιος θα κάνει τι
 
Κέντρα Μελισσοκομίας
 
Διεξαγωγή ερευνών αγοράς για την μελέτη της κατάστασης που επικρατεί στην τοπική αγορά και τα τυχόν προβλήματα που υπάρχουν στη διάθεση των μελισσοκομικών προϊόντων. Συστηματική και οργανωμένη συνεργασία με τα Γραφείο ΟΕΥ των πρεσβειών μας για εστιασμένη έρευνα αγοράς και ανάλυση ευκαιριών και κινδύνων για τα δίκτυα διανομής σε χώρες στόχους.
Οργανωμένες διαφημιστικές εκστρατείες ομαδικά εκθεσιακά περίπτερα, επιδείξεις σε σημεία πώλησης, γευσιγνωσίες κ.α
 
Ευκαιρίες
 
Εθνικό πρόγραµµα Μελισσοκοµίας – Κέντρα Μελισσοκοµίας – Μελισσοκοµικές Οργανώσεις
Μέτρο Ι: Τεχνική βοήθεια προς τους µελισσοκόµους και τις οµάδες µελισσοκόµων.
 
Στήριξη της προώθησης του µελιού και των λοιπών προϊόντων κυψέλης.
Υιοθέτηση συστηµατικής εκπαιδευτικής καµπάνιας στα σχολεία «Εβδοµάδα για τη µέλισσα και τα προϊόντα της»
 
Ποιος θα κάνει τι
 
Τοπικές οργανώσεις και παραγωγοί
 
• Σύνδεση του τουρισμού με τη γαστρονομία.
• Σύνδεση της μελισσοκομίας με τον τουρισμό.
• Συνεργασία ξενοδοχείων με τοπικές οργανώσεις και παραγωγούς.
• Πρότυπες επισκέψιμες μονάδες.
• Στοχευόμενες Συλλογικές Δράσεις από τον Β΄ Πυλώνα
• Συνεργατισμός
• Μείωση του κόστους παραγωγής και των επενδύσεων
• Βελτίωση της τυποποίησης – συσκευασίας
• Αντιµετώπιση από κοινού των προκλήσεων της αγοράς
• Ενίσχυση της διαπραγµατευτικής δύναµης των παραγωγών
• ∆ιεύρυνση του αριθµού των αγοραστών