εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Επώνυμα Προϊόντα Κρέατος: Τάσεις και Ευκαιρίες Ανάπτυξης

0 comments
Επώνυμα Προϊόντα Κρέατος: Τάσεις και Ευκαιρίες Ανάπτυξης

 

Τα βασικά συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν τα τέσσερα εξειδικευμένα πάνελ, που οργανώθηκαν στη διάρκεια ημερίδας, δείχνουν, ότι το επώνυμο προϊόν επεξεργασίας κρέατος από επώνυμη πιστοποιημένη εταιρία ισοδυναμεί με τεκμηριωμένα διασφαλισμένο προϊόν.

 

Η ημερίδα, την οποία διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος – ΣΕΒΕΚ, είχε τίτλο: «Επώνυμα Προϊόντα Κρέατος: Τάσεις και Ευκαιρίες Ανάπτυξης» ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος – ΣΕΒΕΚ.

Συμπεράσματα

Οι διαρκείς τεχνολογικές εξελίξεις έχουν ενισχύσει την ασφάλεια των παραγομένων προϊόντων κρέατος και ιδιαίτερα οι εξελίξεις στις αυτοποιημένες γραμμές παραγωγές, στις εργαστηριακές αναλύσεις για πολλές παραμέτρους σε πραγματικά γρήγορο χρόνο, στον τρόπο εξυγίανσης των εγκαταστάσεων με φιλικά προς το περιβάλλον υλικά, αλλά και στα ενδοεταιρικά logistics με εφαρμογές λογισμικού ελέγχου παραγωγής ιχνηλασιμότητας – διανομής.

Τα πορίσματα των κοινοτικών ελέγχων για την ασφάλεια των τροφίμων είναι τα τελευταία χρόνια εντυπωσιακά. Σημειώθηκε μάλιστα ότι η αρμόδια ευρωπαϊκή ελεγκτική υπηρεσία έδωσε τα εύσημα στον ΕΦΕΤ, δικαιώνοντας την ιδιαίτερα υψηλή αντίληψη των εταίρων μας για την ελληνική βιομηχανία παραγωγής προϊόντων κρέατος.

Στη διάρκεια της συζήτησης προτάθηκε η έκδοση ενός οδηγού εφαρμογής της νομοθεσίας, από κοινή Ομάδα Εργασίας μεταξύ ΣΕΒΕΚ και ΕΦΕΤ, με αντικείμενο την επικύρωση της διαθρεπτικής αξίας κάθε προϊόντος, στο πλαίσιο της ορθής εφαρμογής της νομοθεσίας περί επισήμανσης.

Για την αποτελεσματικότερη κατανόηση της επισήμανσης από το καταναλωτικό κοινό προτάθηκε επίσης να αναλάβει ο ΣΕΒΕΚ, από κοινού με την Πανεπιστημιακή Κοινότητα, την εκπαίδευση των καταναλωτών σε θέματα που αφορούν στο σύνολο των πληροφοριών που φέρει μία ετικέτα.

Τα όσα αναφέρθηκαν και συζητήθηκαν στο τρίτο πάνελ της εκδήλωσης επιβεβαιώνουν τη σημαντική συμβολή του τομέα στην τοπική και εθνική οικονομία. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η αξία των προϊόντων των 1.200 επιχειρήσεων επεξεργασίας κρέατος αποτελούν το 11% του συνόλου της αγοράς των τροφίμων, η συνολική αξία των πωλήσεων ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ και ο αριθμός των άμεσα και έμμεσα εργαζομένων στις 15.000.

Όπως αναφέρθηκε, στην αναπτυξιακή δυναμική του κλάδου συμβάλλουν, μεταξύ άλλων:  

α) η μεγάλη ποικιλία των προϊόντων,

β) το γεγονός ότι έχουν υιοθετηθεί στη διατροφή της πλειοψηφίας των καταναλωτών, στο πρωινό, το γεύμα και το βραδινό, ως κύριο πιάτο ή συνοδευτικό,

γ) καθώς και η διαρκής προσαρμογή των επιχειρήσεων στις επιλογές του καταναλωτικού κοινού, με την παραγωγή προϊόντων για καταναλωτές με ιδιαίτερες διατροφικές απαιτήσεις, όπως για παράδειγμα τα προϊόντα χωρίς γλουτένη.

Οι επιχειρήσεις του κλάδου, παρά το γεγονός ότι έχουν, σε μεγάλο βαθμό, εξάρτηση από τις εισαγωγές πρώτων υλών, έχουν ήδη αναπτύξει τα τελευταία χρόνια έντονη εξαγωγική δραστηριότητα. Παράλληλα αυξάνει ο αριθμός των θυγατρικών επιχειρήσεων με εγκαταστάσεις παραγωγής, ενώ η δυναμική των ελληνικών προϊόντων με βάση το κρέας και των παρασκευασμάτων κρέατος –ιδίως για προϊόντα περισσότερο γνωστά όπως ο Ελληνικός Γύρος– διαρκώς διευρύνεται.

Πώς ακουμπούν, όμως, όλα αυτά τον καταναλωτή; Στην εκδήλωση του ΣΕΒΕΚ καταδείχθηκε ότι ο σύγχρονος καταναλωτής, αν και όχι σωστά εκπαιδευμένος, αναζητά ιδιαίτερες γεύσεις και δείχνει προτίμηση σε τοπικές σπεσιαλιτέ. Η μαζική εστίαση παράλληλα στρέφεται προς την αυθεντική ελληνική κουζίνα επηρεασμένη τόσο από τις νέες τάσεις διεθνώς, αλλά και από το γεγονός ότι ο τουρισμός αποτελεί βασικό καταναλωτικό κοινό. Η τοπική κουζίνα είναι το πρώτο ζητούμενο του γαστρονομικού τουρισμού και κάθε γωνιά της Ελλάδας διαθέτει μια πλούσια ποικιλία προϊόντων επεξεργασίας κρέατος, τα οποία αποτελούν τους γαστρονομικούς πρεσβευτές μας. Αποτελεί σημαντική πρόκληση οι γαστρονομικές δημιουργίες των προϊόντων κρέατος να καταγραφούν και να περιγραφεί ο τρόπος παραγωγής τους, ώστε να αποτελέσουν προϊόν με συγκεκριμένη ταυτότητα. Ο γύρος και το σουβλάκι είναι πλέον ήδη γνωστά σε πολλά σημεία του πλανήτη, ενώ κερδίζουν σε φήμη τα παραδοσιακά λουκάνικα και άλλα προϊόντα.

Στο πλαίσιο της ενημέρωσης των καταναλωτών, προτάθηκε να εφαρμοστεί η αναγραφή πληροφοριών συστατικών ή μέρους αυτών (θερμίδες, ή λιπαρών, κλπ) και στους καταλόγους των εστιατορίων στα σημεία εστίασης.

Οι διοργανωτές έκλεισαν την ημερίδα με την υπόσχεση ότι όλα τα συμπεράσματα που προέκυψαν θα ληφθούν υπόψη προκειμένου ο κλάδος να συνεχίσει στην πορεία ποιότητας που έχει χαράξει, αλλά και να δημιουργήσει νέους όρους περαιτέρω ανάπτυξης.