εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Προοπτικές των Αγορών Αγροτικών Προϊόντων

0 comments

 

 
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόσφατα εξέδωσε την ετήσια έκθεσή της με θέμα «Προοπτικές των αγορών αγροτικών προϊόντων και του εισοδήματος για την περίοδο 2013-2023” .
 
 
 
Πρόκειται για επικαιροποίηση της μελέτης της με θέμα “Προοπτικές των αγορών αγροτικών προϊόντων και του εισοδήματος για την περίοδο 2012-2022”. Αυτή η έκθεση αφορά τις προοπτικές για τις αγορές και το εισόδημα με βάση συναφείς υποθέσεις σχετικά με τις μακροοικονομικές συνθήκες, το περιβάλλον αγροτικής και εμπορικής πολιτικής και τις διεθνείς εξελίξεις για τις αγορές.
 
 

            Περίληψη της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
 

“Προοπτικές των αγορών αγροτικών προϊόντων και του εισοδήματος για την περίοδο 2013-2023”
 
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόσφατα εξέδωσε την ετήσια έκθεσή της με θέμα «Προοπτικές των αγορών αγροτικών προϊόντων και του εισοδήματος για την περίοδο 2013-2023” (βλ. D.01b/08.01.2014 και http://ec.europa.eu/agriculture/markets-and-prices/medium-term-outlook/index_en.htm). Πρόκειται για επικαιροποίηση της μελέτης της με θέμα “Προοπτικές των αγορών αγροτικών προϊόντων και του εισοδήματος για την περίοδο 2012-2022” (βλ. D.017b/2013 και D.009b/2012). Αυτή η έκθεση αφορά τις προοπτικές για τις αγορές και το εισόδημα με βάση συναφείς υποθέσεις σχετικά με τις μακροοικονομικές συνθήκες, το περιβάλλον αγροτικής και εμπορικής πολιτικής και τις διεθνείς εξελίξεις για τις αγορές.
 
Αυτές οι προβλέψεις και οι αναλύσεις έχουν γίνει βάσει οικονομικών μοντέλων που χρησιμοποιεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτή η έκθεση βασίζεται και στην μελέτη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και του Οργανισμού Επισιτισμού και Γεωργίας των Η.Ε.  τον Ιούνιο του  2013  και λαμβάνει υπόψη τις πρόσφατες παγκόσμιες μακροοικονομικές προοπτικές. 
 
Η έκθεση περιλαμβάνει ένα κεφάλαιο με τις μακροοικονομικές εμπλοκές και τις αβεβαιότητες για τις σοδειές. Αντίθετα με άλλα αγαθά, η παραγωγή ζαχαρότευτλων και ζάχαρης παραμένει σχετικά ανεπηρέαστη από την μακροοικονομική αβεβαιότητα τόσο στην ΕΕ-15 όσο και στην ΕΕ-Ν13. 
 
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης αρκετά σενάρια εκ των οποίων και το σενάριο της μείωσης της ανάπτυξης και της υποτίμησης του νομίσματος μίας συγκεκριμένης χώρας: της Βραζιλίας. Ο σκοπός αυτού του σεναρίου, το οποίο υποδηλώνει μικρότερη ανάπτυξη στην εσωτερική κατανάλωση και αυξημένη ανταγωνιστικότητα στις εξαγωγές της Βραζιλίας, είναι να αποτιμηθεί η επίδραση μιας αλλαγής της θέσης ενός από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς αγροτικών προϊόντων, ειδικά σε προϊόντα κρέατος.  Παρουσιάζεται επίσης και αναλύεται η επίδραση διαφορετικών συνθηκών στις σοδειές του αραβόσιτου στις ΗΠΑ, ειδικά όσον αφορά στο ισοζύγιο και στην τιμή της αιθανόλης στη χώρα αυτή. 
 
Η έκθεση περιλαμβάνει ένα κεφάλαιο όπου αναλύονται οι θετικές επιπτώσεις μίας πιθανής Αφρικανικής «πράσινης επανάστασης» στις διαφορετικές περιοχές της Αφρικής και στο αφρικάνικο εμπόριο με την ΕΕ-28. 
 
Για τρίτη φορά η προοπτική της αγοράς ζάχαρης στην ΕΕ περιλαμβάνεται στην βασική έκθεση. Αυτή η σημείωση συνοψίζει τα βασικά αποτελέσματα σχετικά με την αγορά ζάχαρης της ΕΕ, βασισμένη στην πολιτική απόφαση για λήξη του συστήματος ποσοστώσεων από την 1η Οκτωβρίου 2017.  Τα βασικά αποτελέσματα αυτών των προοπτικών για τη ζάχαρη και τα βιοκαύσιμα  παρατίθενται παρακάτω.
 
Τα σχόλια και οι συγκρίσεις με την προηγούμενη έκθεση του 2012 καταγράφονται με γραμματοσειρά  italics.
 
Πολιτικές υποθέσεις

Οι μεσοπρόθεσμες προβλέψεις αντικατοπτρίζουν τις τρέχουσες πολιτικές για τη γεωργία και το εμπόριο, οι οποίες θα αλλάξουν σύμφωνα με τις αποφάσεις που θα ληφθούν από εδώ και πέρα. Η συμφωνία για τη μεταρρύθμιση της ΚΑΠ μέχρι το 2020 παρέχει στα κράτη μέλη εφαρμοστικές επιλογές που πρέπει να συμφωνηθούν μέχρι τον Αύγουστο του 2014. Συνεπώς, το σενάριο αναφοράς αντικατοπτρίζει την ΚΑΠ μόνο κατά μέρος. Το σενάριο αναφοράς χρησιμοποιεί ιστορικά δεδομένα για τα 28 μέλη της ΕΕ (συμπεριλαμβανομένης και της Κροατίας που έγινε μέλος της ΕΕ τον Ιούλιο του 2013). 

Τα παρακάτω θέματα της μεταρρύθμισης της ΚΑΠ λαμβάνονται υπόψη και αναμένεται να έχουν ιδιαίτερο αντίκτυπο στις εξελίξεις των αγορών και του εισοδήματος:
 
1. Λήξη των ποσοστώσεων γάλακτος: Οι ποσοστώσεις για το γάλα θα καταργηθούν από τον Απρίλιο του 2015. 
 
2. Λήξη του συστήματος ποσοστώσεων για τη ζάχαρη: Οι ποσοστώσεις για τη ζάχαρη και την ισογλυκόζη καταργούνται μετά το εμπορικό έτος 2016/17. Στην προηγούμενη έκθεση  (D.017b/2013) η πολιτική υπόθεση ήταν ότι η κατάργηση των ποσοστώσεων για τη ζάχαρη θα γινόταν μετά το εμπορικό έτος 2014/15.
 
3. Μηχανισμοί παρέμβασης: Έως 3 εκατ. τόνοι το χρόνο μαλακό σιτάρι, 50.000 τόνοι βούτυρο και 109.000 τόνοι αποβουτυρωμένο γάλα μπορούν να αγοράζονται κάθε έτος σε συμφωνημένες τιμές. Πέρα από αυτά τα όρια, η παρέμβαση θα μπορούσε να γίνεται με δημόσιο διαγωνισμό, όπως γίνεται με το σκληρό σιτάρι, το κριθάρι, το καλαμπόκι, το αναποφλοίωτο ρύζι και  το βόειο κρέας.
 
4. Αποσυνδεδεμένες ενιαίες ενισχύσεις: Οι δαπάνες του προϋπολογισμού με βάση ιστορικά δεδομένα και οι μελλοντικοί φάκελοι του προϋπολογισμού χρησιμοποιούνται για να υπολογιστούν οι μέσες αποσυνδεδεμένες ενισχύσεις ανά εκτάριο για την ΕΕ των 15 και την ΕΕ των Ν13.
 
5. Συνδεδεμένες ενισχύσεις: Το υποτιθέμενο επίπεδο συνδεδεμένων ενισχύσεων βασίζεται στο επίπεδο των πρόσφατων δαπανών τους συμπεριλαμβανομένων των ενισχύσεων που συνδέονται με (σύμφωνα με το Άρθρο 682) στην ΕΕ-15 και σε συμπληρωματικές εθνικές άμεσες ενισχύσεις για την ΕΕ-N13. Οι τελικές αποφάσεις των κρατών μελών εκκρεμούν, αλλά εδώ γίνεται η υπόθεση ότι το επίπεδο θα παραμείνει σταθερό σε όλη την περίοδο αναφοράς. 

Ανάλογα με τις εφαρμοστικές αποφάσεις των κρατών μελών το 2014, κι άλλες ενισχύσεις μπορεί να γίνουν συνδεδεμένες και τα κονδύλια του προϋπολογισμού μπορεί να μετακινηθούν ανάμεσα στους φακέλους των άμεσων ενισχύσεων και της αγροτικής ανάπτυξης.  

Οι μακροοικονομικές υποθέσεις συμπεριλαμβάνουν μηδενική ανάπτυξη του ΑΕΠ της ΕΕ το 2013, ακολουθούμενη από μία μέτρια ανάπτυξη το 2014 και ανάμεσα σε 1.8% και 2.0% για το υπόλοιπο της περιόδου αναφοράς. Η τιμή συναλλάγματος εικάζεται ότι θα αυξηθεί ελάχιστα, με την τιμή να αναμένεται στα 1.36 δολ. ΗΠΑ/Ευρώ το 2014 και στα 1.41 δολ. ΗΠΑ/Ευρώ το 2023.

Όσον αφορά στο διεθνές εμπόριο, δεν υπάρχουν εκτιμήσεις για την κατάληξη του Γύρου της Doha για την ανάπτυξη. Οι επιπτώσεις της Διακήρυξης των Υπουργών του Μπαλί δεν έχουν ρητά ληφθεί υπόψη. Οι συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με την Κολομβία, το Περού και την Κεντρική Αμερική, λαμβάνονται υπόψη, αλλά οι διμερείς και περιφερειακές συμφωνίες εμπορίου, που είναι ακόμα εν αναμονή (για παράδειγμα οι συμφωνίες με τον Καναδά και την Ουκρανία, που έχουν ολοκληρωθεί αλλά δεν έχουν ακόμα κυρωθεί) δεν λαμβάνονται υπόψη.

Η τιμή του πετρελαίου Μπρεντ παρέμεινε σταθερή το 2011 και 2012 στα 112 δολ./βαρέλι. Έπεσε ελαφρά στα 108 δολ./βαρέλι το 2013 και αναμένεται να πέσει ακόμα περισσότερο τα πρώτα χρόνια της περιόδου αναφοράς στα 94 δολ./βαρέλι το 2015, και από εκεί και μετά να ανέβει στα 116 δολ./βαρέλι το 2023. Αυτές οι τιμές είναι ονομαστικές και οι πραγματικές τιμές του πετρελαίου θα πέσουν κατά την περίοδο αναφοράς, δεδομένου ότι ένας σημαντικός παράγοντας θα είναι η διαθεσιμότητα νέων πηγών ορυκτελαίου, επικρατέστερα στις ΗΠΑ.