εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Συνάντηση της ΠΑΣΕΓΕΣ με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης

0 comments
 
Πραγματοποιήθηκε στις 17 Φεβρουαρίου η συνάντηση του προεδρείου της ΠΑΣΕΓΕΣ με το νέο υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βαγγέλη Αποστόλου, ενώ παρών ήταν και ο υφυπουργός, Παναγιώτης Σγουρίδης.
 
 
 
Οι εκπρόσωποι της ΠΑΣΕΓΕΣ με επικεφαλής τον πρόεδρο Τζανέτο Καραμίχα είχαν αναλυτική κουβέντα για όλα τα θέματα που απασχολούν τη γεωργία, την κτηνοτροφία και τους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Η αντιπροσωπεία της ΠΑΣΕΓΕΣ έθεσε ως προτεραιότητα στη μείωση του κόστους παραγωγής που ταλανίζει τους παραγωγούς. 
 
Σε δηλώσεις του, εξερχόμενος της συνάντησης ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ Τζανέτος Καραμίχας έκανε λόγο για «θετικό κλίμα» στη συνάντηση, τονίζοντας παράλληλα πως «οι εξαγγελίες της νέας κυβέρνησης σε ό,τι αφορά στον αγροτικό τομέα, μας βρίσκουν σύμφωνους κατά ένα μεγάλο μέρος».
 
Στην αντιπροσωπεία της ΠΑΣΕΓΕΣ, συμμετείχαν επίσης ο αναπληρωτής πρόεδρος Θωμάς Κουτσουπιάς, οι δυο αντιπρόεδροι Κ. Σκιαδάς και Γιώργος Ανέστης, ο Γενικός Γραμματέας Χρήστος Μπαρλιάς και ο Ταμίας Χρήστος Τσιχήτας και ο γενικός διευθυντής της ΠΑΣΕΓΕΣ, κ. Γιάννης Κολυβάς.
 
Η ΠΑΣΕΓΕΣ παρέδωσε στο νέο υπουργό με υπόμνημα με τίτλο: «Επισημάνσεις,  προτεραιότητες,  προτάσεις πολιτικής της ΠΑΣΕΓΕΣ για τον πρωτογενή τομέα», στο οποίο καταγράφονται οι θέσεις της οργάνωσης στα διάφορα αγροτικά θέματα.
 
Δημοσιεύουμε στοιχεία από το υπόμνημα:
 
Α. Συνοπτικά στοιχεία για την τρέχουσα  οικονομική συγκυρία στον αγροτικό τομέα
 
Οι Έλληνες αγρότες που αντιπροσωπεύουν το 10% του πληθυσμού, έχουν περιέλθει σε δεινή οικονομική θέση την τελευταία δεκαετία, λόγω της σοβαρής διαταραχής όλης της ελληνικής οικονομίας, των ζημιών που υπέστησαν οι καλλιέργειές τους αλλά της υπερχρέωσης, της έλλειψης ρευστότητας και των δυσβάστακτων φορολογικών επιβαρύνσεων των τελευταίων ετών. 
 
Συγκεκριμένα, το αγροτικό εισόδημα στην Ελλάδα από το 2006-2013 μειώθηκε κατά 27,3% όταν το αντίστοιχο εισόδημα στην ΕΕ – 28 αυξήθηκε κατά 17,7%.
 
Στην πρόσφατη δημοσίευση της ΠΑΣΕΓΕΣ ως προς τα βασικά μεγέθη στην αγροτική οικονομία καταγράφεται μεγάλη αύξηση στο κόστος αγροτικής παραγωγής κατά την πενταετία 2009-2013, με την άνοδο του κόστους των εισροών να υπερβαίνει, σε απόλυτο μέγεθος, το επίπεδο των 600 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως του 13% περίπου. Τονίζεται ότι μεταξύ των επιμέρους κατηγοριών εισροών η δυσμενέστερη μεταβολή αναφέρεται στο κόστος των ζωοτροφών και της ενέργειας, (πετρέλαιο, ηλεκτρικό ρεύμα) που αυξήθηκε, αθροιστικά, κατά 21% και πλέον στην αναφερόμενη πενταετία. Πρόκειται για δύο κρίσιμες συνιστώσες που αποτελούν σήμερα το 58% περίπου του συνολικού κόστους παραγωγής. Το αποτέλεσμα είναι να προκύπτει σημαντική πτώση της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας, που μειώθηκε κατά 4,5% περίπου στο διάστημα της διετίας 2011-2013.
 
Δεν θα πρέπει επίσης να παραβλέπεται το υψηλό κόστος του χρήματος στη χώρα μας (επιτόκια δανεισμού) αλλά και η δυσκολία πρόσβασης των αγροτών σε κονδύλια τα τελευταία χρόνια.
 
Ιδιαίτερη έξαρση εμφανίζουν τα προβλήματα στην κτηνοτροφία, η οποία έχει  σημαντικό ρόλο στην αγροτική οικονομία και  της χώρας και συμβάλλει ουσιαστικά στην περιφερειακή αγροτική ανάπτυξη και στη διατήρηση του κοινωνικού ιστού της  υπαίθρου. Παράγει εξαιρετικά ποιοτικά προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας πολλά από οποία είναι ΠΟΠ με κυριότερα, το τυρί ΦΕΤΑ (ΠΟΠ) που είναι αντικείμενο απομίμησης σε παγκόσμιο επίπεδο και το ΓΙΑΟΥΡΤΙ, το οποίο ως στραγγιστό με την ονομασία “Greek Yogurt” έχει καθιερωθεί με μεγάλη επιτυχία στην παγκόσμια αγορά τροφίμων.
 
Όμως η Ελληνική Κτηνοτροφία δεν έχει ωφεληθεί από την αναγνωρισιμότητα /ανταγωνιστικότητα  των κύριων προϊόντων της. Η παραγωγή αγελαδινού γάλακτος, ανέρχεται σήμερα  στους 600.000 τόνους περίπου και βαίνει σημαντικά μειούμενη τα τελευταία χρόνια, ενώ οι ανάγκες της χώρας μας σε γάλα και τυροκομικά προϊόντα ανέρχονται σε 1.350.000 τόνους.
 
Η παραγωγή αιγοπρόβειου γάλακτος μειώθηκε κατά 100.000 τόνους περίπου τα τελευταία χρόνια, γεγονός που επηρέασε και την εγχώρια παραγωγή τυριών και ιδιαίτερα της Φέτας. Σήμερα η χώρα μας  εισάγει το 80 % τουλάχιστον των αναγκών της σε  βόειο κρέας, το 70% περίπου σε χοίρειο  και το 15% σε κρέας πουλερικών. Χιλιάδες κτηνοτρόφοι έχουν εγκαταλείψει το επάγγελμά τους, ενώ πολλοί άλλοι βρίσκονται στα όρια της εγκατάλειψης. Αυτό συμπαρασύρει και χιλιάδες επιχειρήσεις άλλων τομέων της οικονομίας που εξαρτώνται από την παραγωγή ζωικών προϊόντων και οδηγεί στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους σε αυτές. 
 
Από τα παραπάνω στοιχεία είναι φανερό πως η κτηνοτροφία βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πολύ σοβαρή κρίση με απρόβλεπτες συνέπειες.
 
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της ελληνικής κτηνοτροφίας, είναι το υψηλό κόστος παραγωγής, γεγονός που επηρεάζει τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου, ενώ τη μεγαλύτερη επίδραση στον καθορισμό του συνολικού κόστους των εισροών στην κτηνοτροφία έχουν  το κόστος των ζωοτροφών (70% περίπου του συνολικού  κόστους  λειτουργίας της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης)  και το κόστος της ενέργειας.
 
Αναφορικά με τον τομέα της αλιείας, σημειώνεται ότι το υψηλό κόστος δανεισμού, η έλλειψη ρευστότητας, η συνεχής αύξηση στα λειτουργικά κόστη των αλιευτικών σκαφών   λόγω  της εφαρμογής των διατάξεων που απορρέουν από την κοινοτική νομοθεσία για τον έλεγχο των αλιευτικών δραστηριοτήτων (π.χ. υποχρέωση προμήθειας και εγκατάστασης νέου εξοπλισμού στα σκάφη )  απαιτούν επανασχεδιασμό της αλιευτικής πολιτικής  με σκοπό την προώθηση των συλλογικών μορφών δράσης (συνεταιρισμοί) και τον εξορθολογισμό  της εμπορίας των αλιευμάτων.
 
Β. Προτάσεις οριζόντιας Πολιτικής της ΠΑΣΕΓΕΣ για τα   προβλήματα του αγροτικού τομέα
 
Η ΠΑΣΕΓΕΣ από ετών έχει διαμορφώσει πάγιες και τεκμηριωμένες θέσεις –προτάσεις για τα σημαντικά ζητήματα του πρωτογενούς μας τομέα, οι οποίες και παρατίθενται στη συνέχεια.
 
1. Πολιτική αγροτικής γης
2. Πολιτική αρδευτικού νερού
3. Αύξηση της προστιθέμενης αξίας των αγροτικών προϊόντων
4. Κόστος Αγροτικής Παραγωγής
5. Κτηνοτροφία
6. Πολιτική γενετικού και πολλαπλασιαστικού υλικού 
7. Προβολή και προώθηση αγροτικών προϊόντων 
8. Έλεγχος και εποπτεία της αγοράς των διατροφικών προϊόντων 
9. Εξυγίανση και ανασυγκρότηση των Οργανώσεων των Παραγωγών δηλαδή των Αγροτικών Συνεταιρισμών 
10. Περιορισμός ρευστότητας – χρηματοδότησης του αγροτικού τομέα
11.Φορολόγηση αγροτών και κτηνοτρόφων
 
Γ . Εφαρμογή  νέας ΚΑΠ (1ος Πυλώνας)
 
Πέρασε ήδη ένας μήνας αφότου ισχύει στη χώρα μας η νέα ΚΑΠ και πολλές από τις εφαρμοστικές της διατάξεις δεν έχουν ακόμα εκδοθεί. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται με τις συνδεδεμένες ενισχύσεις και τις διαδικασίες του πρασινίσματος. Ορισμένες πτυχές των συνδεδεμένων ενισχύσεων που σχετίζονται με την κτηνοτροφία και την παραγωγή πρωτεϊνούχων προϊόντων σε συνεννόηση με την Επιτροπή πρέπει να επανεξετασθούν. Αν κάτι τέτοιο δεν είναι άμεσα εφικτό τότε αυτό μπορεί να γίνει με την ενδιάμεση αξιολόγηση.
 
Θέση της ΠΑΣΕΓΕΣ είναι ότι το εφαρμοστικό πλαίσιο του πρώτου πυλώνα της νέας ΚΑΠ είναι ιδιαίτερα σημαντικό , διότι αφορά και επηρεάζει ουσιαστικά τη διαμόρφωση των δικαιωμάτων για ολόκληρη της τρέχουσα προγραμματική περίοδο, στην περίπτωση δε που δεν διευκρινισθούν άμεσα οι απαραίτητες εφαρμοστικές λεπτομέρειες και διαδικασίες θα προκύψουν σοβαρά προβλήματα δυσλειτουργίας σε ολόκληρο τον πρωτογενή τομέα.
 
Δ. Πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης 2014-2020 – αναπτυξιακά εργαλεία
 
Η ανταγωνιστικότητα  των  γεωργικών εκμεταλλεύσεων αλλά και του τομέα μεταποίησης των γεωργικών προϊόντων της χώρας μας   εξακολουθεί να υπολείπεται της αντίστοιχης των Κ. Μ. της Ε.Ε., το υψηλό κόστος παραγωγής χαρακτηρίζει την Ελληνική γεωργία,  ενώ  τα τελευταία χρόνια ενισχύθηκε και η τάση από-επένδυσης στον πρωτογενή τομέα .
 
Για την ΠΑΣΕΓΕΣ (πάγια από ετών θέση της) η πολλαπλή και δυναμική στήριξη των επενδύσεων στον πρωτογενή τομέα είναι στρατηγικής σημασίας για την επιβίωση της Ελληνικής γεωργίας, με προτεραιότητα  στις δαπάνες εκσυγχρονισμού, βελτίωσης της ποιότητας των παραγόμενων προϊόντων, εφαρμογής  νέων τεχνολογιών/καινοτομιών, ορθολογικής χρήσης των πόρων και αξιοποίησης των παραπροϊόντων .
 
Τελικός στόχος θα πρέπει να είναι η παραγωγή πιστοποιημένων προϊόντων υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας, με δυνατότητες διείσδυσης στις πλέον απαιτητικές αγορές.
 
Δυστυχώς απουσιάζει  σε όλη τη διάρκεια της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου ο αναγκαίος (για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητάς του) ρυθμός επενδύσεων στον  αγροτικό τομέα, εξαιτίας της γενικότερης οικονομικής κρίσης, των αδυναμιών χρηματοδότησης των επενδύσεων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αλλά και των ελλείψεων στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013.
 
Τονίζεται ότι, παρά το γεγονός ότι το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 βρίσκεται στο τέλος του, η απορρόφηση της Δημόσιας Δαπάνης στο πλέον κρίσιμο μέτρο που συνδέεται με τον εκσυγχρονισμό των αγροτικών εκμεταλλεύσεων (Σχέδια Βελτίωσης, μέτρο 121) παραμένει χαμηλή (66%), μια και το εμφανιζόμενο ποσοστό απορρόφησης  αφορά, σε σημαντικό βαθμό, σε Δημόσια Δαπάνη της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου.
 
Εξάλλου χαμηλή (25,4%) παραμένει η απορρόφηση της Δημόσιας Δαπάνης του Προγράμματος στις επενδύσεις για τη μεταποίηση και εμπορία των αγροτικών προϊόντων (μέτρο 123Α ).
 
Επίσης ιδιαίτερα περιορισμένη εμφανίζεται η ποσοστιαία συμμετοχή του αγροτικού τομέα στις εγκεκριμένες επενδύσεις του επενδυτικού νόμου κατά τα τελευταία χρόνια.
 
Επισημαίνεται εξάλλου ότι μέχρι σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία ουσιαστική πρόοδος ως προς τη συμβολή του Αγροτικού Ταμείου Εγγυοδοσίας για τη στήριξη των επενδύσεων του αγροτικού τομέα από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
 
Απαιτούνται:

1. Συστηματική προσπάθεια από Ελληνικής πλευράς στα ευρωπαϊκά όργανα για την επίτευξη της παράτασης της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου κατά ένα έτος (ν+3) ώστε να μην χαθούν κοινοτικοί πόροι για τη χώρα μας (λόγω χαμηλής απορροφητικότητας) με τη μορφή των έργων-γεφυρών.

2. Η ριζική αλλαγή στο σχεδιασμό, στη δομή και τη λειτουργία του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 20014-2020, έτσι ώστε να αξιοποιηθούν άμεσα οι πόροι που διαθέτει, κυρίως για την στήριξη των επενδύσεων στην πρωτογενή αγροτική παραγωγή με έμφαση στην απλοποίηση των διαδικασιών, τον συντονισμό των δράσεων και την εκχώρηση δραστηριοτήτων και ευθυνών στις Περιφέρειες.

3.Η δημιουργία ευέλικτου συντονιστικού οργάνου με τη μορφή Ενδιάμεσου Φορέα κατά το πρότυπο υλοποίησης άλλων επιχειρησιακών προγραμμάτων της χώρας μας.

4. Δημιουργία ευέλικτων και αποτελεσματικών χρηματοδοτικών εργαλείων για χρηματοδότηση των επενδύσεων των αγροτών και των Φορέων τους με χαμηλό κόστος, κατά τα ισχύοντα σε άλλες χώρες, σύμφωνα και με αναλυτικές σχετικές προτάσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ (π.χ. ενεργοποίηση σε νέες βάσεις του Τ.Α.Ε.).

5. Κατά το δυνατόν συντομότερη ενεργοποίηση των δράσεων – μέτρων του νέου ΠΑΑ, αλλά και του νέου επενδυτικού/αναπτυξιακού νόμου.