εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Η Βιωσιμότητα της Πτηνοτροφίας

0 comments

  

 
Σύμφωνα με μελέτη της ομάδας εργασίας για τα πουλερικά και τα αυγά των κεντρικών αγροτοσυνεταιριστικών οργανώσεων Copa-Cogeca, το κόστος παραγωγής απειλεί τη βιωσιμότητα της πτηνοτροφίας.
 
 
 
Το θέμα αυτό, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω στρατηγικών δράσεων προώθησης μέσω του σχετικού προγράμματος της Ε.Ε. για τα αγροτικά προϊόντα που θα τεθεί σε ισχύ από το επόμενο φθινόπωρο.

Τα υψηλά πρότυπα σχετικά με την ασφάλεια των τροφίμων, την προστασία του περιβάλλοντος, την υγεία και την ευζωία των ζώων, που έχει καθορίσει η Ε.Ε. για τις πτηνοτροφικές εγκαταστάσεις επηρεάζουν το κόστος παραγωγής των προϊόντων του τομέα και δημιουργούν ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με τα παραγόμενα σε τρίτες χώρες αντίστοιχα προϊόντα.
 
Αυτή είναι και μια ζωτικής σημασίας πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει το ευρωπαϊκό μοντέλο παραγωγής πουλερικών και αυγών είναι προκειμένου να αποδειχθεί ότι είναι οικονομικά βιώσιμο. Δηλαδή θα πρέπει να πείσει για την αναγκαιότητα των πρόσθετων δαπανών που δημιουργούν τα προαναφερθέντα υψηλά πρότυπα παραγωγής και να προσελκύσει ισχυρή ζήτηση, τόσο από τους τελικούς καταναλωτές, όσο και από την βιομηχανία τροφίμων και τις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης όπως εστιατόρια, ξενοδοχεία κ. ά.
 
Συγκεκριμένα, η εν λόγω ομάδα εργασίας υποστηρίζει ιδιαίτερα τις προσπάθειες να αποκτήσουν οι πολιτικές προώθησης προσανατολισμό προς τις αγορές και τους καταναλωτές και – εκτός της προαναφερθείσας για τα υψηλά πρότυπα που επηρεάζουν το κόστος παραγωγής – έχει εντοπίσει και τις ακόλουθες προκλήσεις και τις στρατηγικές:
 
Οφέλη για την υγεία
 
Η ομάδα εργασίας προτείνει την προώθηση των διατροφικών πλεονεκτημάτων του κρέατος πουλερικών και των αυγών. Για παράδειγμα, το κρέας πουλερικών είναι ένα υγιεινό κρέας και μια μεγάλη πηγή πρωτεϊνών, πλούσια σε κάλιο και ασβέστιο. Επιπλέον, είναι μια πολύ χορταστική επιλογή τροφίμων, που βοηθά να αποφευχθεί το τσιμπολόγημα ανθυγιεινών τροφών κατά την διάρκεια της ημέρας.
 
Επιπλέον, είναι σημαντικό να παρέχονται πληροφορίες σχετικά με τη θρεπτική αξία των αυγών ως αναπόσπαστο μέρος της διατροφής ενός ατόμου και για τα οφέλη των συστατικών του για την ανθρώπινη υγεία, ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν πολλές παρανοήσεις γύρω από τα αυγά και ορισμένοι καταναλωτές φοβούνται την περιεκτικότητα των αυγών σε χοληστερόλη. Αυτά τα μηνύματα θα πρέπει να ξεκαθαριστούν με τη βοήθεια διατροφολόγων, επιστημόνων, οι συμπεριφοριστές ζώων και νέες στρατηγικές και κανάλια επικοινωνίας. Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, μια παλιά αγγλική έκφραση «πάω να εργαστώ σε ένα αυγό» (go to work on an egg) χρησιμοποιήθηκε σε προηγούμενες εκστρατείες για την προώθηση του μηνύματος ότι τα αυγά είναι υγιεινά, θρεπτικά και σε κρατούν όλο το πρωί.
 
Σωστός χειρισμός και πρόληψη των κινδύνων
 
Επιπλέον, θα πρέπει να παρέχονται πληροφορίες σχετικά με το σωστό χειρισμό των τροφίμων και την πρόληψη των κινδύνων, καθώς την προώθηση της επισιτιστικής ασφάλειας σχετικά με τα αυγά της ΕΕ.
 
Πρόσβαση σε νέες αγορές
 
Πουλερικά: Οι αγορές των τρίτων χωρών γίνονται όλο και πιο σημαντικές από οικονομική άποψη για τον τομέα, γεγονός που  οφείλεται στη σημαντική ανάπτυξή τους. Επί του παρόντος, υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση σε ένα τμήμα των αγορών που αφορά χαμηλής αξίας προϊόντα. Αυτά τα δευτερεύοντα προϊόντα δεν έχουν μεγάλη σημασία (χαμηλή τιμή) για τον καταναλωτή της ΕΕ. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για αυτά (δευτερεύοντα) προϊόντα σε τρίτες χώρες(ιδίως ασιατικές), γεγονός το οποίο συμβάλλει στην αύξηση της τιμής τους και κατά συνέπεια την τιμή του συνολικού σφαγίου. Με την αύξηση του παγκόσμιου ανταγωνισμού και την καθοδική πίεση στις τιμές, έχει καταστεί περισσότερο επιτακτική από ποτέ η βελτιστοποίηση της αξίας του συνόλου των πουλιών με τη μεγιστοποίηση των τιμών πωλήσεων σε όλες τα τμήματα. Στο πλαίσιο αυτό, οι εξαγωγές σε αγορές υψηλής ανάπτυξης θα είναι μια σημαντική οικονομική κινητήρια δύναμη για τα επόμενα χρόνια και θα πρέπει να διατεθούν περισσότερες προσπάθειες και πόροι για την προώθηση των εξαγωγών της ΕΕ.
 
Αυγά: Η εύρεση αγορών για τα αυγά και τα προϊόντα αυγών της ΕΕ σε συγκεκριμένα τμήματα αγοράς και αγορές υψηλής προστιθέμενης αξίας θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα. Το υψηλό κόστος παραγωγής της ΕΕ δεν επιτρέπει στα προϊόντα να έχουν ανταγωνιστικές τιμές στην παγκόσμια αγορά. Παρ ‘όλα αυτά, πρέπει να προωθηθούν τα προϊόντα εκτός της ΕΕ, με εξεύρεση εναλλακτικών αγορών και την εμπορία των προϊόντων ως «βιώσιμα και ασφαλή αυγά και προϊόντα αυγών» που παράγονται σύμφωνα με το μοντέλο της ΕΕ.
 
Συνεργασία
 
Πρέπει να έλθουν σε επαφή όλοι οι φορείς της αλυσίδας για μια στρατηγική επικοινωνίας. Για παράδειγμα, στον τομέα των αυγών, θα πρέπει επίσης να υποστηριχθούν τα προϊόντα αυγών που παρασκευάζονται με αυγό της ΕΕ. Η βιομηχανία αυγών της ΕΕ αντιπροσωπεύει περίπου το 30% της συνολικής ζήτησης.
 
Κύριοι λόγοι συγχρηματοδότησης ενεργειών προώθησης και ενημέρωσης
 
Οι τομείς των πουλερικών και των αυγών της ΕΕ είναι τομείς προσανατολισμένοι στην αγορά με μικρά περιθώρια κέρδους, οι οποίοι λειτουργούν χωρίς χρηματοοικονομική στήριξη από την ΚΑΠ (ιδιαίτερα μετά την κατάργηση των επιστροφών κατά την εξαγωγή) και η οποία είναι ανοικτοί στις εισαγωγές από τις διεθνείς αγορές.
 
Η παγκόσμια αγορά είναι μια εξαιρετικά ανταγωνιστική αγορά και οι παραγωγοί της ΕΕ ανταγωνίζονται μεγάλους και άκρως ανταγωνιστικούς παίκτες όπως οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Ταϊλάνδη. Τα διαφημιστικά κονδύλια της ΕΕ (συγχρηματοδότηση) είναι ένα από τα ελάχιστα οικονομικά εργαλεία που μπορούν να παράσχουν μια ολοκληρωμένη στρατηγική για εξαγωγές / προώθηση στο μέλλον, ιδιαίτερα μετά τη σταδιακή κατάργηση των επιστροφών κατά την εξαγωγή. Επί του παρόντος, στην παγκόσμια αγορά, τα προϊόντα πουλερικών και αυγών της ΕΕ χάνουν κάποιες παραδοσιακές αγορές και έχουν αντικατασταθεί από τους κύριους ανταγωνιστές. Επιπλέον, η ομάδα εργασίας θεωρεί την συγχρηματοδότηση από την ΕΕ ως μια ευκαιρία για να διατηρηθούν κάποιες από τις τρέχουσες αγορές, αλλά και για να υποστηριχθούν οι προσπάθειες για να αποκτήσουν πρόσβαση σε νέες αγορές και να δημιουργήσουν τη σωστή δικτύωση με τοπικούς εταίρους και λιανοπωλητές.
 
Επιπλέον, η ΕΕ θα πρέπει να αποζημιώσει τις προσπάθειες του κλάδου για την υλοποίηση του ευρωπαϊκού μοντέλου παραγωγής. Ο τομέας πρέπει να τηρεί αυστηρούς κανόνες όσον αφορά τις υψηλές προδιαγραφές για την ασφάλεια των τροφίμων, το περιβάλλον, την υγεία και την ευζωία των ζώων, οι οποίες επιβαρύνουν με επιπλέον κόστος παραγωγής. Οι κτηνοτρόφοι της ΕΕ έχουν καταβάλει τεράστιες προσπάθειες και μεγάλες επενδύσεις για να συμμορφωθούν με τα πρότυπα αυτά. Οι παραγωγοί της ΕΕ πρέπει να είναι σε θέση να ανακτήσουν τις πρόσθετες δαπάνες από την αγορά, προκειμένου να εξασφαλιστεί βιώσιμη παραγωγή στην ΕΕ. Η αγορά της ΕΕ δεν αντισταθμίζει αυτές τις επιπλέον δαπάνες και αν όλο και περισσότεροι παραγωγοί της ΕΕ σταματούν την παραγωγή, ενώ υπάρχει ο κίνδυνος μετεγκατάστασης πολλών μονάδων παραγωγής βασικών νωπών αγροτικών προϊόντων σε τρίτες χώρες. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να διαδοθεί το μήνυμα στους καταναλωτές εξηγώντας τι παράγεται και πόσο κοστίζει.
 
Αγορές στόχοι για εκστρατείες ενημέρωσης και προώθησης
 
Η ομάδα εργασίας θεωρεί ότι το ταμείο προώθησης μπορεί να δώσει δυναμική ώθηση στον κλάδο, ανοίγοντας νέες αγορές, τόσο στο εσωτερικό της Ε.Ε. όσο και στο εξωτερικό.
 
Ο τομέας των πουλερικών έχει διαπιστώσει ότι οι εξαγωγές γίνονται ολοένα και πιο σημαντικές. Στο πλαίσιο αυτό, οι εξαγωγές σε αγορές υψηλής ανάπτυξης σε ορισμένες τρίτες χώρες, θα είναι μια σημαντική οικονομική κινητήρια δύναμη για τα επόμενα χρόνια και θα πρέπει να διατεθούν περισσότερες προσπάθειες και οικονομικοί πόροι για την προώθηση.
 
Οι εκστρατείες προώθησης που συγχρηματοδοτούνται από την ΕΕ θα πρέπει να επικεντρωθούν στις αγορές περιφερειών με υψηλή ανάπτυξη, τόσο από την άποψη του πληθυσμού όσο και της αγοραστικής δύναμης. Οι (εν δυνάμει) καταναλωτές σε αυτές τις αγορές (όπως στην Ασία, στην Αφρική και στη Μέση Ανατολή) αλλάζουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες με τη συμπερίληψη περισσότερων ζωικών πρωτεϊνών στην καθημερινή τους διατροφή.
 
Στον τομέα των αυγών, η προώθηση πρέπει να επικεντρωθεί στην εσωτερική αγορά, προκειμένου να αντισταθμίσει τη συνεχή μείωση της κατανάλωσης και να εξηγήσει καλύτερα το ευρωπαϊκό μοντέλο παραγωγής. Παρ ‘όλα αυτά, η ομάδα πιστεύει ότι υπάρχει μια ευκαιρία για την εξαγωγή αυγών και προϊόντων αυγών σε εξειδικευμένες αγορές και αγορές με υψηλή αγοραστική δύναμη / αγορές υψηλής προστιθέμενης αξίας. Αυτό περιλαμβάνει αγορές που αναγνωρίζουν το προϊόν ως υψηλής ποιότητας (αποδοχή να πληρώσουν υψηλότερη τιμή). Εμείς δεν πρέπει να στοχεύουμε σε χαμηλής τιμής αγορές όπου οι τιμές μας είναι σαφώς σε μειονεκτική θέση. Τέλος, θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα σε νέες αγορές χωρίς φραγμούς στο εμπόριο, όπου οι φορείς της ΕΕ έχουν ήδη καθιερώσει τον εαυτό τους και σε αγορές όπου απειλείται η θέση των φορέων της ΕΕ.
 
Κύρια βασικά μηνύματα και κύριες ομάδες-στόχοι
 
Η ομάδα εργασίας πιστεύει ότι η προώθηση των προϊόντων θα πρέπει να απευθύνεται σε όλες τις ομάδες καταναλωτών. Δεν θα πρέπει να καθοριστούν όρια προκειμένου να αναπτυχθεί μια υγιής οικονομική περίπτωση επιχειρήσεων / μοντέλο συν-χρηματοδοτούμενο από κονδύλια της ΕΕ. Επιπλέον, οι συνήθειες των καταναλωτών και η αγοραστική συμπεριφορά αλλάζει γρήγορα (ειδικά μεταξύ των νέων καταναλωτών), με όλο και περισσότερους καταναλωτές να επιθυμούν να ακολουθήσουν υγιεινή διατροφή. Επομένως, είναι σημαντικό να εξηγηθούν τα διατροφικά οφέλη του κρέατος πουλερικών και των αυγών.
 
Επιπλέον, για τον τομέα των αυγών τα βασικά μηνύματα θα πρέπει να επικεντρωθούν στα υψηλά πρότυπα της παραγωγής, στην ποικιλία των προϊόντων, στις παρανοήσεις γύρω από τα αυγά, στον σωστό χειρισμό των αυγών και την πρόληψη των κινδύνων κατά την κατανάλωση, καθώς και σε μεμονωμένα πρότυπα κατανάλωσης. Πιθανώς η ενημέρωση των καταναλωτών θα πρέπει να είναι άμεση και μέσω διαμεσολαβητών (διατροφολόγων, εκπαιδευτικών, ειδικευμένων στην επικοινωνία, μέσων ενημέρωσης ή του Διαδικτύου).