εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Η Ανταγωνιστικότητα της Χοιροτροφίας

0 comments

 

Σύμφωνα με μελέτη της σχετικής ομάδας εργασίας των κεντρικών αγροτοσυνεταιριστικών οργανώσεων Copa-Cogeca, η προώθηση του χοιρινού κρέατος είναι ένα βασικό στοιχείο για την ανταγωνιστικότητα του τομέα.
 
 
 
 
Ο τομέας του χοιρείου κρέατος της Ε.Ε. είναι ένας τομέας προσανατολισμένος στην αγορά και τους καταναλωτές και οι εξαγωγές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο (+ – 15% της παραγωγής). Όμως η κατανάλωση χοιρινού κρέατος στην εγχώρια αγορά της Ε.Ε. είναι προς το παρόν σταθερή.
 
Με αυτά τα δεδομένα, όπως επισημαίνεται σε μελέτη της σχετικής ομάδας εργασίας των κεντρικών αγροτοσυνεταιριστικών οργανώσεων Copa-Cogeca, η προώθηση είναι ένα βασικό στοιχείο για την ανταγωνιστικότητα του τομέα, ιδιαιτέρως σε ένα παγκόσμιο πλαίσιο, όπου είναι πιθανό ότι θα υπάρχει λιγότερη δημόσια στήριξη διαθέσιμη προς τους παραγωγούς (π.χ. επιστροφές κατά την εξαγωγή), ενώ θα υπάρχει αυξημένη πρόσβαση στην αγορά (ή δυνητική πρόσβαση στην αγορά) για τα γεωργικά προϊόντα από τρίτες χώρες(λόγω των διαπραγματεύσεων με τον ΠΟΕ, τον Καναδά, τη Mercosur, τις ΗΠΑ και άλλες επικείμενες διμερείς εμπορικές συμφωνίες).
 
Συνεπώς, είναι ανάγκη να διατεθεί χρηματοδότηση για την επικοινωνία και την προώθηση του χοιρείου κρέατος και των μεταποιημένων προϊόντων που παράγονται από αυτό, τόσο στην εσωτερική αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά το πιο σημαντικό για τις χώρες εκτός της ΕΕ.
 
Η τρέχουσα πολιτική προώθησης έχει μια πολύ περίπλοκη διαδικασία επιλογής (τα προγράμματα αξιολογούνται τόσο σε εθνικό όσο και σε κοινοτικό επίπεδο), ενώ οι ετήσιες απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων περιβάλλονται από ένα τεράστιο επίπεδο γραφειοκρατίας και έλλειψη ευελιξίας (δαπανηρά και χρονοβόρα και τα δύο). Η σημερινή πολιτική προώθησης της ΕΕ (κανονισμός 3/2008 του Συμβουλίου) έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει γενικές πληροφορίες σχετικά με γενικά θέματα (ποιότητα, θρεπτική αξία, ασφάλεια, ιχνηλασιμότητα, καθώς και για τις μεθόδους παραγωγής). Αυτά τα μέτρα δεν ευνοούν εμπορικά σήματα ή την προέλευση των προϊόντων (εκτός εάν προέρχονται από μια συγκεκριμένη περιοχή αναγνωρισμένη σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, όπως είναι τα προϊόντα που καλύπτονται από σήμανση ΠΟΠ / ΠΓΕ / ΕΠΙΠ). Κατά τη γνώμη της ομάδας εργασίας για το χοίρειο κρέας, η προώθηση των προϊόντων χοιρινού κρέατος δεν θα πρέπει να περιορίζεται στην Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη. 

Ο τομέας θεωρεί ζωτικής σημασίας το θέμα της διάθεσης της συγχρηματοδότησης για γενική προώθηση του χοιρινού κρέατος της ΕΕ σε χώρες εκτός της (με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης ή /και αγορές με μεγάλη αγοραστική δύναμη), προκειμένου να ανταποκριθεί στην τρέχουσα παγκόσμια ζήτηση για νωπά και κατεψυγμένα κρέατα. Επιπλέον, πληροφορίες σχετικά με τη χώρα προέλευσης δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν εκτός ΕΕ, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις θα ήταν επωφελής, για επεξηγηματικούς λόγους, η δυνατότητα χρήσης εμπορικών σημάτων (προφανώς υπό αυστηρές προϋποθέσεις).
 
Η βασική πρόκληση είναι να αποκτηθεί πρόσβαση σε ένα σύνολο εργαλείων προώθησης, παρόμοια με τα εργαλεία που έχουν μερικοί από τους κύριους ανταγωνιστές της Ε.Ε., όπως οι ΗΠΑ και ο Καναδάς. Για παράδειγμα, η Ομοσπονδία Εξαγωγέων Κρέατος των ΗΠΑ (US Meat Export Federation) έχει μεγαλύτερη ευκολία πρόσβασης σε κεφάλαια για τις δραστηριότητές της στην Ασία.
 
Η στρατηγική
 
Δεδομένων των προαναφερθέντων βασικών προκλήσεων οι στρατηγικές που πρέπει να αναπτυχθούν για ενέργειες ενημέρωσης προώθησης αφορούν τα εξής:

Αύξηση της πρόσβασης στην αγορά: Σε αντίθεση με τη σταθεροποίηση της κατανάλωσης στην εσωτερική αγορά της ΕΕ, ο τομέας του χοιρείου κρέατος βλέπει αύξηση των ευκαιριών σε αγορές υψηλής ανάπτυξης (ιδίως στην Κίνα) και σε αγορές με μεγάλη αγοραστική δύναμη που είναι καθαροί εισαγωγείς ορισμένων γεωργικών προϊόντων (π.χ. Ιαπωνία). Οι εξαγωγές χοιρινού κρέατος είναι επωφελείς για το σύνολο της αλυσίδας, καθώς μέρος της παραγωγής θα εκτρέπεται από την εσωτερική αγορά και οι παραγωγοί που δεν είναι προσανατολισμένοι στις εξαγωγές θα απολαμβάνουν καλύτερων τιμών.
Υψηλά πρότυπα: Η προώθηση πρέπει να αναδείξει τα υψηλά επίπεδα των επενδύσεων και τη (σκληρή) δουλειά γίνεται από τον τομέα για την επίτευξη υψηλών προτύπων όσον αφορά την ασφάλεια των τροφίμων, το περιβάλλον, την υγεία και ευζωία των ζώων. Θα πρέπει να γίνει σαφές ότι το κόστος της εκπλήρωσης αυτών των νέων προτύπων σημαίνει πως ορισμένοι παραγωγοί έχουν αποχωρήσει / ή θα αποχωρήσουν από τον κλάδο, γεγονός το οποίο μπορεί να έχει αντίκτυπο στην προσφορά και με τη σειρά του στην τιμή των προϊόντων χοιρινού κρέατος. Θα πρέπει επίσης να ενημερωθούν οι καταναλωτές ότι είναι στο χέρι τους να διασφαλίσουν ότι το χοιρινό κρέας που αγοράζουν είναι σύμφωνο το νέο πρότυπο ευζωίας.
Ανάπτυξη των διαδικασιών συνεργασίας: Θεωρείται σημαντικός ο στόχος να συγκεντρωθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι (ξεκινώντας από την εκτροφή των χοίρων έως την εμπορία των μεταποιημένων προϊόντων) στο πλαίσιο της στρατηγικής επικοινωνίας και μάρκετινγκ. Η συνεργασία στο πλαίσιο της αλυσίδας είναι ένα εργαλείο για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων του χοιρείου κρέατος σε μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική και παγκόσμια αγορά, προκειμένου να επιτευχθεί η βιωσιμότητα του τομέα. Όσον αφορά τις εξαγωγές, με την δημιουργίας ενός ισχυρού ευρωπαϊκού εμπορικού σήματος θα ωφεληθεί σίγουρα το σύνολο της αλυσίδας.
 
Επιπλέον, η ομάδα εργασίας για το χοίρειο κρέας βλέπει πολλές δυνατότητες σε μια εκστρατεία προώθησης χοιρινού στην οποία συμμετέχουν πολλά κράτη μέλη, ώστε να βοηθηθούν οι καταναλωτές να κατανοήσουν τα οφέλη της καλής διαβίωσης των ζώων στην παραγωγή χοιρινού κρέατος. Ως εκ τούτου, το διοικητικό πλαίσιο για τα πολυεθνικά προγράμματα θα πρέπει να γίνει λιγότερο γραφειοκρατικό και πιο ευέλικτο.
 
Κύριοι λόγοι για συγχρηματοδότηση των ενεργειών προώθησης και ενημέρωσης
 
Η κατανάλωση του χοιρινού κρέατος έχει σταθεροποιηθεί στις δυτικές χώρες, ιδίως στην ΕΕ. Παρ ‘όλα αυτά, η κατανάλωση και η ζήτηση για εισαγόμενα προϊόντα χοιρινού κρέατος σε αγορές υψηλής ανάπτυξης επεκτείνεται. Στην Ασία (ιδίως στην Κίνα και την Ιαπωνία) οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν υψηλότερη τιμή για τα εισαγόμενα τρόφιμα και η ασφάλεια των τροφίμων είναι η λέξη κλειδί. Παρ ‘όλα αυτά, η παγκόσμια αγορά για το χοίρειο κρέας είναι πολύ ανταγωνιστική όσον αφορά την τιμή. Ως εκ τούτου, οι συγχρηματοδοτούμενες εκστρατείες προώθησης είναι το κλειδί για την απελευθέρωση του δυναμικού των εξαγωγών χοιρινού κρέατος της ΕΕ σε τρίτες χώρες, που απαιτούν υψηλής ποιότητας κρέας που παράγεται σύμφωνα με υψηλά πρότυπα ασφάλειας τροφίμων.

Οι παραγωγοί χοιρινού κρέατος της ΕΕ έχουν κάνει τεράστιες επενδύσεις για την καλή διαβίωση των ζώων και ψάχνονται να ανακτήσουν αυτά τα πρόσθετα έξοδα από την αγορά, προκειμένου να διατηρήσουμε την αειφόρο παραγωγή στην ΕΕ. Επιπλέον, η ενδο-ευρωπαϊκή αγορά είναι ανοικτή στις εισαγωγές από τρίτες χώρες, και το ταμείο προώθησης είναι η μόνη υποστήριξη που διαθέτει η ΕΕ σε αυτόν τον τομέα με προσανατολισμό στην αγορά, ειδικά μετά την αφαίρεση των επιστροφών κατά την εξαγωγή.
 
Αγορές στόχοι για εκστρατείες ενημέρωσης και προώθησης

Η ομάδα εργασίας πιστεύει ότι οι ενέργειες προώθησης και οι ενημερωτικές εκστρατείες που συγχρηματοδοτούνται από την ΕΕ θα πρέπει να επικεντρωθούν κυρίως σε αγορές υψηλής ανάπτυξης, βασικά στην Ασία και τη Ρωσία. Παρ ‘όλα αυτά, στην εσωτερική αγορά της ΕΕ, η πληροφόρηση και οι εκστρατείες προώθησης του χοιρείου κρέατος γίνονται όλο και πιο σημαντικές, λόγω της αυξανόμενης πρόσβασης στην αγορά που παρέχεται προς τρίτες χώρες στο πλαίσιο των συμφωνιών ελευθέρων συναλλαγών (π.χ. συμφωνία CETA), όπου το χοίρειο κρέας φαίνεται να πληρώνει το υψηλό τίμημα του εν λόγω δικαιώματος πρόσβασης στην εγχώρια αγορά.
 
Κύρια βασικά μηνύματα και κύριες ομάδες-στόχοι
 
Τα βασικά μηνύματα θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ασφάλεια των τροφίμων, στην ιχνηλασιμότητα, στο περιβάλλον, στην εμπιστοσύνη και στην ποιότητα. Επιπλέον, η προώθηση θα πρέπει να επισημαίνει στους καταναλωτές ότι αυτή η αύξηση των προτύπων καλής μεταχείρισης υλοποιήθηκε σε απάντηση των ανησυχιών τους σχετικά με την καλή διαβίωση των ζώων. Θα πρέπει να γίνει σαφές ότι το κόστος της εκπλήρωσης αυτών των νέων προτύπων σημαίνει ότι ορισμένοι παραγωγοί έχουν εγκαταλείψει / ή θα αποχωρήσουν από τον κλάδο, γεγονός το οποίο ενδέχεται να επηρεάσει τις προμήθειες και στην συνέχεια τις τιμές των προϊόντων χοιρινού κρέατος.
 
Θα πρέπει επίσης να ειπωθεί στους καταναλωτές ότι είναι στο χέρι τους να διασφαλίσουν ότι το χοιρινό κρέας που αγοράζουν παράγεται το νέο πρότυπο ευζωίας, και αν δεν το βρίσκουν να ζητούν από τους πωλητές των εν λόγω προϊόντων εξηγήσεις. Επιπλέον, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του χοιρείου κρέατος στην ΕΕ αγοράζεται από τη βιομηχανία μεταποίησης (60%), θα πρέπει να είναι μία από τις κύριες ομάδες-στόχους (εκθέσεις, συναντήσεις μεταξύ επιχειρήσεων).
 
Οι καμπάνιες που είχαν την πιο θετική επίδραση που επωφελούνται από συγχρηματοδότηση από την ΕΕ για ενέργειες ενημέρωσης και προώθησης
 
Επιτυχείς καμπάνιες εντός του κανονισμού προώθησης
 
Ο τομέας είναι επιλέξιμος για συγχρηματοδότηση από την ΕΕ για ενέργειες προώθησης και ενημέρωσης. Για παράδειγμα, οι Δανικοί εξαγωγικοί φορείς έχουν αναπτύξει κάποια προγράμματα στην Ιαπωνία και την Κίνα. Και στα δύο προγράμματα, οι εκστρατείες εντός καταστήματος (στα σημεία πώλησης) ήταν οι πιο αποτελεσματικές. Επιπλέον, σεμινάρια με σχετικές ομάδες-στόχους (βιομηχανία επεξεργασίας κρέατος) και εκθέσεις έχουν δουλέψει καλά στην Ασία, ειδικά σε σύγκριση με το δυτικό κόσμο όπου αυτές οι πιο παραδοσιακές δραστηριότητες προώθησης φαίνεται να είναι λιγότερο αποτελεσματικές. Επιπλέον, περιηγήσεις μελέτης για σχετικούς ανθρώπους (λιανοπωλητές, στελέχη βιομηχανίας μεταποίησης, εκπροσώπους καταναλωτών, γνωστούς σεφ, κλπ) είναι ένα καλό εργαλείο για να εξηγήσει τους διαφορετικούς τρόπους χρήσης και την προετοιμασία του κρέατος. Οι εκστρατείες αυτές έχουν συγχρηματοδοτηθεί από τις εισφορές της βιομηχανίας χοιρινού κρέατος.
 
Επιτυχείς καμπάνιες εκτός του κανονισμού προώθησης
 
Υπήρξαν καμπάνιες εκτός του οριζοντίου καθεστώτος προώθησης(κανονισμός 3/2008), που εφαρμόστηκαν κυρίως στην Ιαπωνία – συναντήσεις μεταξύ επιχειρήσεων – οι οποίες χρηματοδοτήθηκαν από φόρους υπέρ τρίτων.